Cieľom je rozbehnúť Európsky priemysel s elektromobilmi
Európska komisia plánuje predstaviť opatrenia na zvýšenie dopytu po elektrických vozidlách. Správu priniesla tlačová agentúra Reuters. Akčný plán pre automobilový priemysel má byť zverejnený 5. marca s cieľom podporiť výrobu elektromobilov a zlepšiť konkurencieschopnosť domácich výrobcov voči čínskym a americkým rivalom.
Návrh zdôrazňuje, že európsky automobilový priemysel čelí riziku straty trhového podielu v segmente elektrických vozidiel. Vysoké náklady na komponenty, najmä na batérie, ktoré tvoria 30 až 40 % ceny vozidla, sú veľkou výzvou.
Komisia tiež preskúma podporu pre výrobcov batérií v EÚ, vrátane možnej spolupráce so zahraničnými firmami v prípade, že sú v partnerstve s európskymi spoločnosťami. Cieľom je zdieľanie technológií a odborných znalostí.
Navyše, komisia zvažuje podmienky pre zahraničné investície do automobilového sektora a podporu zariadení na recykláciu batérií. Európski výrobcovia automobilov, ktorí čelia clám v USA a museli zatvoriť niektoré továrne, žiadajú Komisiu o úľavu od pokút, ktoré by mohli v roku 2025 dosiahnuť až 15 miliárd eur, ak ich nové modely nesplnia emisné limity CO2.
Nechcete elektromobily? Nanútime vám ich
Dokument navrhuje, aby členské štáty EÚ urýchlili implementáciu elektromobilov do firemných vozových parkov, ktoré tvoria približne 60 % trhu s novými vozidlami. Komisia bude tiež spolupracovať s členskými štátmi na posúdení najlepších spôsobov stimulácie nákupu elektrických vozidiel a možností ich financovania. Navrhuje oslobodenie ťažkých vozidiel od cestných poplatkov.
Európska komisia chce presadiť legislatívny návrh, ktorý by veľké spoločnosti s flotilami nad určitý počet vozidiel prinútil kupovať len plne elektrické autá. Odhady hovoria, že ak by takýto plán vyšiel, výrobcovia by ročne predali vyše dvoch miliónov EV len do firiem. Zároveň by spĺňali emisné ciele EÚ a vyhli sa pokutám.
Nútená elektrifikácia firemných flotíl má zvrátiť prepad
Postupná elektrifikácia firemných vozových parkov zohráva kľúčovú úlohu v raste trhu s elektromobilmi. Na Slovensku až 93 % elektromobilov nachádza zákazníkov práve medzi korporátnou klientelou. Prečo netreba vôbec hádať. Sú to významne výhodnejšie podmienky získať a prevádzkovať EV ako právnicka osoba a tiež ten dlhodobý stav jasne odzrkadľuje kúpyschopnosť širšej motoristickej verejnosti. Ten stav je podobný aj v širšom kontexte, firemné flotily EÚ totiž predstavujú "len" približne 60 % celkového dopytu EV. Práve tu vidí Európska Komisia veľké medzery a možnosti.
Segment flotíl má slúžiť ako spoľahlivé odbytisko pre elektromobily, najmä keď sa zrýchľujú prechody na alternatívne typy pohonu. Táto dynamika umožňuje rýchlejšie nasadenie a šírenie elektromobilov v podnikateľskom prostredí, čo napomáha celkovej transformácii trhu s automobilmi smerom k udržateľnejším riešeniam.
Pre Slovensko predstavuje zvýšený dopyt po elektromobiloch kľúč k stabilite výrobných kapacít a udržaniu pracovných miest. Integrácia elektromobilov do firemných flotíl by mohla efektívne stabilizovať objednávky a zmierniť vplyv kolísavých preferencií individuálnych kupujúcich na automobilový trh.
Širšie prijatie elektromobilov v rámci korporátnych flotíl by nielen podporilo trvalú udržateľnosť v automobilovom sektore, ale zároveň by poskytlo robustný základ pre trh, ktorý by menej závisel od individuálneho spotrebiteľského správania. Tak by Slovensko mohlo efektívne prejsť k zelenšej ekonomike a zároveň si zachovať postavenie ako významného hráča v automobilovom priemysle.
Sekundárny efekt nanútenia EV bude zaplavenie trhu jazdeniek elektromobilmi
Prenikanie elektromobilov do firemných flotíl a ich pravidelná obmena každé tri až štyri roky by mohlo mať pozitívny dopad na sekundárny trh s automobilmi. Okolo roku 2035 by sa tak mohlo dostať veľké množstvo použitých elektromobilov do bazárov, čo by mohlo významne znížiť cenovú bariéru pre súkromných kupcov.
Tento prístup by umožnil ľuďom, ktorí si nemôžu dovoliť nové elektromobily, získať prístup k jazdeným modelom za oveľa prijateľnejšie ceny. Zníženie cenovej bariéry by mohlo zvýšiť celkové prijatie elektromobilov medzi širšou populáciou a zároveň poskytnúť udržateľnejšiu alternatívu vlastníctva vozidla. Tento stav by nebol prospešný len pre kupujúcich, ale by tiež pomáhal dosiahnuť environmentálne ciele vďaka využitiu vozidiel s nižšími emisiami.