Okresávajú dotácie, u nás stále nič
Slovensko naďalej nemá žiadnu formu dotácie na nákup elektrického auta a ocitli sme sa tak v menšine spolu so zopár ďalšími krajinami EÚ, ako sú napríklad susedné Poľsko či Bulharsko. O tom, že práve dotačné schémy majú silný vplyv na vývoj celého trhu, svedčí decembrové dianie v Nemecku. V poslednom mesiaci roka sa tu po prvý raz predalo viac elektrických ako spaľovacích áut.
Silným motivačným faktorom bolo novoročné zníženie dotácie na kúpu elektroauta. Namiesto 6-tisíc eur dnes v Nemecku dostanete "len" 4,5-tisíca eura, ak si kúpite vozidlo do 40-tisíc eur. Bonus na auto s cenovkou medzi 40- až 60-tisíc eur nemeckí úradníci okresali na tri tisícky z pôvodných 5-tisíc eur. Nad hranicou 60-tisíc eur žiadnu dotáciu Nemci nedostávajú a po novom sa finančná podpora nevzťahuje ani na plug-in hybridy.
Čo sa týka decembra 2022, registrácie elektrických áut a plug-in hybridov (PHEV) dosiahli celkový podiel 55,4 %, pričom ak vezmeme do úvahy len čisto elektrické autá, tie tvoria dovedna 33,2 %. Benzínové autá si pripísali 20,6 percenta. Dieselové autá si "ukrojili" podiel len 10,8 % a predbehli ich tak aj hybridy (HEV) s výsledkom 12,8 percenta. Iné, alternatívne typy pohonu mali zanedbateľný podiel 0,4 %.
Nemci sa poponáhľali, aby získali v decembri vyššie dotácie na elektromobilitu.
V celkových číslach si Nemci v decembri najviac kupovali Teslu Model 3, predalo sa takmer 10-tisíc kusov a americká automobilka najnovšie do Európy priniesla vlnu zliav, ktorá záujem o jej autá s vysokou pravdepodobnosťou ešte viac podporí.
Keďže práve spomínané znižovanie dotácií "zamiešalo kartami" v decembri, o niečo smerodajnejšie sú čísla za celý rok - v Nemecku sa predalo zhruba 2,65 milióna áut, pričom viac než 31 % reprezentujú elektrické autá a plug-in hybridy. Rok predtým to bolo o 5 percent menej.
Zdroj: Euractiv / Foto: cz.depositphotos.com