Štatistiky predajov elektrifikovaných áut (elektromobily + plug in hybridy) spracovalo nemecké Centrum pre výskum solárnej a vodíkovej energie (ZSW) a vyplýva z nich, to čo sa dalo tak trochu tušiť. Po páde čínskeho trhu a naopak expanzii v Európe sme svedkami toho, že v Európe sa v roku 2020 predalo viac elektromobilov a plug-in hybridov, než v Číne. Tá bola, a v podstate stále je, považovaná za lídra v oblasti elektromobility a pridružených oblastiach. Buďme však konkrétnejší, kým v Číne sa v minulom roku predalo 1,25 mil. elektrifikovaných áut, Európa hlási 1,37 mil. áut rovnakého druhu. Celosvetové predaje pritom medziročne poskočili o 38 % na výsledných 3,18 mil. elektrifikovaných áut.
Nemecko explodovalo. Za štátne peniaze
Trhom s najvýraznejším medziročným rastom v oblasti elektrifikovaných áut je Nemecko. A to prosím pekne v celosvetovom meradle. Túto priečku mu zaistilo 395 000 predaných áut, čo predstavuje medziročný nárast 264 %. Treba však upozorniť, že bez štátnych dotácií by to nešlo. Ako upozorňuje ZSW, stalo sa tak vďaka rekordným dotáciám zo štátneho rozpočtu, predaj elektromobilov je tam totiž podporovaný dotáciou približne 9000 eur.
Ak sa pozrieme len na Európu, tu predstavoval priemerný medziročný nárast predaja elektrifikovaných áut 134 % (1,37 mil. ks). Len na porovnanie, v USA sa v rovnakom období predalo celkovo len 322 000 elektrifikovaných áut. Frithjof Staiss zo ZSW pripomína, že dobré výsledky predajov v EÚ sú predovšetkým dôsledkom štátnych dotácií. Na Slovensku sa za rovnaké obdobie predalo 918 elektromobilov (najviac tu predával VW) a 863 plug in hybridov (tu vedie Škoda Auto). Ako uvádza na záver ZSW, na konci roka 2020 jazdilo po celom svete 10,9 mil. elektrifikovaných áut, z čoho je takmer polovica v Číne.
zdroj: ZSW