Ak občas opustíte sedadlo vodiča, nepochybne tie situácie veľmi dobre poznáte. Chystáte sa vstúpiť na prechod pre chodcov a pohľadom začnete pátrať po tom, kam pozerajú šoféri blížiacich sa áut, snažíte sa odhadnúť ich rýchlosť, či spomaľujú, skrátka ako a či vôbec reagujú na vašu prítomnosť.

Tí zdvorilejší za volantom majú vo zvyku pokynúť chodcom rukou, bliknúť svetlami alebo aspoň pohľadom naznačiť „vidím ťa, cestu máš voľnú“. Ak by sme to ale skrátili, obe strany sa nejako snažia navzájom komunikovať.

A práve v tomto bode vstupuje na scénu veľmi jednoduchý, ale o to zaujímavejší nápad slovenskej spoločnosti Lumaco Inovations z Čadce. Nechala si patentovať štvrté brzdové svetlo zelenej farby namontované v prednej časti auta, ktoré má slúžiť ako jednoduchá komunikačná pomôcka predovšetkým pre spomínaných chodcov, ale tiež cyklistov a ostatných účastníkov cestnej premávky.

Aby sa dodatočná zelená brzdovka mohla dostať na cesty, muselo sa spojiť hneď niekoľko súkromných a štátnych inštitúcií, vyzerá to ale, že táto myšlienka skutočne má schopnosť zaujať a podľa všetkého nadchnúť.

Záštitu nad ňou prevzalo ministerstvo dopravy a výstavby, realizáciu si zobrala na starosti Žilinská univerzita a prizvali k tomu tiež Bonnský inštitút pre právo a dopravnú psychológiu. Práve vďaka nemu prebiehali prvé skúšky v Nemecku, mimo verejné cesty – konkrétne na medzinárodnom letisku Berlín Tegel.

Závery boli zrejme povzbudivé a výsledkom sú ďalšie praktické testy, tentokrát už realizované na verejných komunikáciách spomínaného trenčianskeho samosprávneho kraja. Potrvajú deväť mesiacov, do 22. júna 2023, pričom všetkých tritisíc upravených vozidiel dostalo zvláštne povolenie a informovaná je samozrejme tiež polícia.

Čo v tejto chvíli nevieme, je to, ako presne má vyzerať zber a analýza dát. Netušíme totiž, či budú vozidlá vybavené aj kamerovým systémom, aby bolo možné presne rozoberať konkrétne situácie, prípade či budú informácie ťažené len formou dotazníkov s vodičmi. V každom prípade je sympatické, že skúšky majú identifikovať nielen výhody ale aj možné komplikácie, problémy a nevýhody.

Ak by ale pozitívna stránka prevažovala nad tou negatívnou, je pomerne veľká šanca, že tento nápad prejde zodpovednými európskymi úradmi, ktoré sú o tomto nápade priebežne informované a postupne bude schválený do prevádzky. V takom prípade by si Slovensko na poli znižovania dopravných nehôd v Európe a možno i vo svete urobilo vďaka nápadu z Čadce parádny zárez.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 8 obrázkov