Prechod z výroby áut so spaľovacími motormi na elektromobily so sebou prináša úplne iný druh výroby. Odhliadnuc od vyššieho stupňa automatizácie je to aj celkovo jednoduchší systém pohonu, ktorý sa skladá z podstatne menšieho počtu súčiastok. V podstate by malo ísť o dobrú správu, menej súčastí znamená jednoduchšiu výrobu, vyššiu spoľahlivosť a aspoň teoreticky menšiu spotrebu surovín. Prax však ukazuje, že všetko má aj svoju druhú stranu a tou je menšia potreba kvalifikovaných ľudí, prípadne zamestnancov s inou kvalifikáciou, než doteraz. A s tým prichádza aj reálne riziko znižovania aktuálneho počtu zamestnancov v automobilovou sektore.
Namiesto prevodoviek elektromobily
Že to nie je úplný nezmysel, potvrdzujú aj samotné automobilky. Takmer všetky však tvrdia, že to ľudia nepocítia, pretože počty ľudí na pracovných pozíciách budú riešiť prirodzeným odchodom starších zamestnancov do dôchodku, pričom nových už naberať nebudú. Prípadne len presunom na iné pozície v rámci výrobného závodu (spolu s preškolením na novú pracovnú pozíciu). Nie vždy sa to však bude dať vyriešiť takto bezbolestne, čo najnovšie dokazuje aj koncern Stellantis v Taliansku. Podľa agentúrnych správ z Reuters a Bloomberg tu koncern momentálne zamestnáva približne 47 000 zamestnancov, pričom 2000 z nich teraz musí prepustiť. Za avizovaným rušením pracovných pozícií je zmena výrobného programu výrobných podnikov Cassino, Mirafiori, Pratola Serra, Termoli Campobasso a Cento Ferrara. Pripravujú sa na rozsiahlejšiu výrobu elektrických modelov a samotných trakčných batérií. Podľa informácií odborového zväzu tu už vedenie koncernu od roku 2021 zrušilo 7000 pracovných pozícií, teraz k nim pribudne ďalších 2000. Zamestnanci, ktorým do dôchodku zostávajú 4 a viac rokov údajne dostanú v prípade dobrovoľného odchodu mzdu za 24 mesiacov a ďalší bonus 30 000 eur. Či je ďalších 2000 zrušených pracovných pozícií konečným riešením, agentúry neuvádzajú.