„Je škoda, že pre odpor minulého vedenia rezortu sa stratil čas a doteraz nemáme jasné vysvetlenie, prečo má ísť o zrejme najdrahší netunelový úsek diaľnice v Európe v prepočte na kilometer,“ povedal Kovalčík.
Je úplne jasné, že Prešov potrebuje nutne juhozápadný obchvat mesta. Tranzitná doprava totiž spôsobuje v centre kolabovanie dopravy. Túto situáciu má čiastočne vyriešiť juhozápadný obchvat. Najnižšiu sumu na stavbu úseku diaľnice D1 ponúkla spoločnosť Eurovia. Ide o 356,3 milióna eur. Odborníci však upozorňujú na to, že osem kilometrový úsek je mimoriadne predržaný. Priemerná cena za kilometer má presiahnuť 45 miliónov eur. Pritom náročné úseky s dlhými tunelmi medzi Žilinou a Martinom sa pohybujú okolo hranice 30 miliónov eur za kilometer! Predchádzajúci minister dopravy Roman Brecely však stavbu prešovského obchvatu obhajoval tým, že najdrahšia diaľnica je tá, ktorá nie je postavená... No nebolo by rozumnejšie za ušetrené peniaze postaviť ďalšie úseky?
Obchvat neminie hodnotová analýza
Nový minister dopravy Árpád Érsek vidí situáciu kritickejšie ako jeho predchodca. Na zdanlivo predražený obchvat necháva vypracovať hodnotovú analýzu. Analýza Hodnota za peniaze má posúdiť finančné aj nefinančné náklady a prínosy celej stavby.
Výstavba obchvatu mala začať podľa plánov už v novembri a k odovzdaniu stavby malo dôjsť v roku 2020. Vypracovanie analýzy však termín posunie minimálne na rok 2017. Pokiaľ sa Érsek rozhodne pre nový tender, tak je možný aj dlhší odklad. Úseku D1 Prešov, západ – Prešov, juh chýba aj posúdenie vplyvov na životné prostredie. Bez neho je pravdepodobné, že stavba nebude môcť byť financovaná cez eurofondy.
Ján Kovalčík, analytik INEKO, oceňuje zodpovedné rozhodnutie ministerstva dopravy, aj keď ide o nepopulárny krok. Podľa analýzy INEKO sa dá komplikovaná situácia v Prešove riešiť až o stovky miliónov eur lacnejšie. „Je škoda, že pre odpor minulého vedenia rezortu sa stratil čas a doteraz nemáme jasné vysvetlenie, prečo má ísť o zrejme najdrahší netunelový úsek diaľnice v Európe v prepočte na kilometer,“ povedal Kovalčík.
Zdroj: sme