Už dlhé mesiace vieme, že po vzore originálu bude mať moderný Land Rover Defender tri rôzne dĺžky karosérie. K doterajším variantom 90 a 110 sa pridá model 130. Na náčrtoch sme ho videli už počas januára, nedávno vydala automobilka prvú fotografiu avizujúcu svetovú premiéru na dnešný deň. Dnes ju má preto najdlhší Defender za sebou.
Celková dĺžka 5 358 mm
Z doteraz publikovaných materiálov bolo zjavné, že žiadne dizajnové zmeny off-road nečakajú. Gro úprav sa týka natiahnutia zadnej časti. Bolo však otázne, či sa okrem koncového previsu zmení aj rázvor osí náprav. Ten nakoniec britský výrobca nechal nedotknutý. Meria teda rovnakých 3 022 milimetrov ako pri verzii 110, čím sa líši od predchodcu.
Vzadu je 340 mm navyše, celková dĺžka off-roadu sa tak natiahla na 5 358 mm. Zadný nájazdový uhol sa zhoršil na stále solídnu úroveň 28,5°. Land Rover už skôr potvrdil, že v tomto prípade ponúkne interiérovú konfiguráciu 2-3-3. Tá však nebude štandardná. Defender 130 bude sériovo pätmiestny, tretí rad sedadiel bude za príplatok. Rovnako ako zväčšená presklená strecha či automatická klimatizácia so štyrmi zónami.
V prípade plného obsadenia osemmiestnej verzie zostáva vzadu 389 litrov pre batožinu, čo je hodnota pri naložení po strechu. Zloženie tretieho radu zväčšuje objem na 1 232 l. Ak budú potrebné len sedadlá vodiča a spolujazdca, k dispozícii môže byť 2 291 l. Päťmiestny model má ešte štedrejšie čísla. Klasicky ponúka kapacitu 1 329 l, pri zložení druhého radu sedadiel je to až 2 516 litrov.
Vozidlo prichádza štandardne s pokročilým filtrovaním vzduchu a má multimediálny systém Pivi Pro s 11,4-palcovým dotykovým displejom. Jeho súčasťou je navigačný systém využívajúci aj globálnu lokalizačnú platformu what3words. Tá rozdelila našu planétu na štvorce s rozmerom 3 x 3 metre, ktoré majú vždy adresu zloženú z troch slov.
Bez verzií V8 a PHEV
Defender 130 má štandardne aj vzduchové pruženie. Paleta motorov je pri ňom okresaná, na európskom trhu bude off-road dostupný v štyroch vyhotoveniach. Mimo hry zostal aspoň zatiaľ základný naftový štvorvalec. Chýba tiež špičkový päťlitrový motor V8 a benzínový model PHEV, pod kapotou sa tak objavia výhradne trojlitrové mild-hybridné šesťvalce Ingenium.
Záujemcovia o zážihové agregáty majú na výber medzi modelmi P300 a P400. Prvý menovaný má výkon 221 kW (300 k) a krútiaci moment 470 Nm, zrýchlenie na stovku mu trvá rovných 8 sekúnd. Silnejší variant produkuje 294 kW (400 k) a 550 Nm, šprint 0-100 km/h zvládne za 6,6 sekundy.
Naftu reprezentujú verzie D250 a D300. Základná vznetová verzia má vrcholné parametre 184 kW (250 k) a 600 Nm, na tradičnú akceleráciu potrebuje 8,9 sekundy. V prípade vyhotovenia D300 sú k dispozícii hodnoty 221 kW (300 k) a 650 Nm. Z pokoja na 100 km/h zrýchli za 7,5 sekundy, najvyššie tempo britská automobilka nešpecifikovala.
Defender 130 bude možné navonok okrem dĺžky karosérie spoznať aj podľa strieborných detailov. Land Rover preň exkluzívne ponúka červený lak Sedona, pričom v aktuálnom cenníku nechýba úvodný špeciál First Edition. Na domácom trhu automobilka predáva nový variant off-roadu od 73 895 libier (v prepočte asi 86 800 eur).
Slovenskú cenu zatiaľ nepoznáme. Naisto však vieme, že sa Defender 130 bude na našom území montovať, rovnako ako ostatné verzie off-roadu. V septembri sa preto rady zamestnancov nitrianskeho závodu koncernu Jaguar Land Rover majú rozrásť o 700 ľudí.
Zdroj: Land Rover, Denník N