Jedno z prvých kompaktných SUV na svete
RAV4 bola predstavená v roku 1994 na ženevskom autosalóne. Dostala 2,0-litrový štvorvalec s výkonom 89 kW (121 k) a k dispozícii bola v 3-dverovej verzii a s pohonom všetkých kolies. Keďže RAV4 bola v tom čase niečím úplne novým, Toyota nemala veľké oči a prvotne plánovala vyrábať len 4500 kusov za mesiac. Avšak o RAVku bol ihneď záujem a Toyote prišlo 8000 objednávok hneď v prvý mesiac, kvôli čomu museli zdvojnásobiť produkciu. Za prvý rok sa celkovo predalo 54 000 kusov, pričom nasledujúci rok sa toto číslo zdvojnásobilo a rok na to dokonca strojnásobilo. Na vlne veľkého úspechu sa Toyota rozhodla doplniť do ponuky 5-dverovú verziu a rovnako aj verziu s pohonom predných kolies. Produkcia prvej generácie skončila v roku 2000. RAV4 dokonca ponúkali aj ako elektromobil, ktorý sa vyrábal od roku 1997 do roku 2003.
1. generácia
Druhá generácia bola v produkcii v rokoch 2000 až 2005. Rovnako ako jej predchodca bola k dispozícii v 3- a 5-dverovej verzii s pohonom predných alebo všetkých kolies. Verzia 4x4 bola pritom plnohodnotná permanentná štvorkolka s medzinápravovým diferenciálom. Auto výrazne narástlo a rozšírila sa aj ponuka motorov. Okrem benzínového 2-litra bol k dispozícii aj dieselový a rad doplnili aj 1,8 a 2,4-litrový benzínový motor.
2. generácia
Prvá generácia bez 3-dverovej verzie
V roku 2005 odhalila Toyota na motor šou vo Frankfurte v poradí už tretiu generáciu RAV4. Tá opäť v porovnaní s predchodcom narástla a rovnako to bolo aj s ponukou motorov. Toyota ponúkala až osem motorizácii, pričom na vrchole sa ocitol benzínový 3,5-litrový motor V6 s 200 kW (272 k) a 333 Nm. K dispozícii už zároveň nebol len 5-stupňový manuál, či 4-stupňový automat ako u prvých dvoch generácií, ale pribudol aj manuál so 6-timi stupňami a 5- a 6-stupňový automat. RAV4 tretej generácie bola zároveň prvou štvorkolkou Toyoty, ktorá mala pripájateľný pohon 4x4 a nie permanentný. Veľkou zmenou bolo aj vyradenie 3-dverovej verzie a RAV4 sa odvtedy vyrábala už len ako 5-dverové auto. Produkcia trvala do roku 2012, pričom v tomto roku predstavila Toyota druhú generáciu elektrickej RAV4, ktorá bola postavená práve na tretej generácii klasickej RAVky. Na elektromobile Toyota spolupracovala s Teslou, vďaka čomu sú elektronické komponenty a battery box veľmi podobné tým, akými disponuje Tesla Model S. Produkcia RAV4 EV bola na prvé tri roky obmedzená na 2600 kusov.
3. generácia
Elektromobil nevyšiel, tak to skúsme s hybridom
Štvrtá generácia prišla v roku 2012 a v predaji bola až do roku 2018. Auto opäť medzigeneračne narástlo, no už nie takým rozdielom ako tomu bolo pri predchodcoch. Z ponuky motorov sa vytratila V6-tka, avšak v roku 2015 s príchodom faceliftu pribudol hybridný variant, ktorý kombinoval 2,5-litrový benzínový 4-valec s elektromotorom. Celkový výkon pri tejto verzii dosahoval 145 kW (197 k). Čo sa týka prevodoviek, k dispozícii boli len 6-stupňový manuál/automat.
4. generácia
Aktuálne posledná, piata generácia bola predstavená v roku 2018 a je prvou generáciou, ktorá oproti predchodcovi nenarástla do dĺžky, ale len do šírky. V ponuke už nenájdeme dieselový motor a väčšia pozornosť sa začala klásť na hybridnú verziu. Tá je s ohľadom na budúcnosť pre Toyotu alfou a omegou. Značka to skúsila aj s elektromobilom a rovno dvakrát, no veľký úspech to nemalo. Preto idú cestou hybridov, kde sa stali svetovými lídrami. Hybridné verzie majú zároveň veľmi dobré predaje. Len v Spojených štátoch predala Toyota za rok 2019 takmer 100-tisíc hybridných RAV4, čo je zhruba pätina predaných RAV4 na tomto trhu.
5. generácia
Hybridnú verziu RAV4 s pohonom všetkých kolies sme nedávno testovali a zobrali sme ju aj na náš 4x4 test, ktorý mohol dopadnúť aj lepšie.
Každopádne Toyota RAV4 je celosvetovo fenomén a pozná ju takmer každý. Má veľký podiel na vzniku segmentu SUV, ktorý posledné roky dobíja automobilový svet. Desať miliónov predaných kusov RAV4 je tak odmenou pre Toyotu, ktorá sa v roku 1994 nebála prísť s niečím iným a vyšlo jej to dokonalo.