Lada Niva je auto, ktoré prežije snáď všetko. A reč nie je len o jej schopnosti zvládať prevádzku aj pri nízkej, alebo takmer žiadnej údržbe, ale aj o životnosti z obchodného hľadiska. Píše sa rok 2022 a hoci mala byť už niekoľkokrát mŕtva, stále sa teší dobrej fyzickej kondícii. A aby toho nebolo málo, nielenže s jej prítomnosťou na výrobných linkách AvtoVAZ stále naplno počíta, konštruktéri jej dokonca už čoskoro doprajú aj silnejší motor. Podľa všetkého tak o Nive Legend ešte budeme nejaký ten čas počuť.
Bez rezervy pri motore
Lada Niva Legend je veľmi špecifickým autom, ktorého konštrukcia vznikala ešte v prvej polovici sedemdesiatych rokov. Tomu samozrejme zodpovedá aj skelet, jeho pevnostné a priestorové pomery, aj nemožnosť inštalácie mnohých moderných bezpečnostných asistentov. S čím však dokážu konštruktéri ešte pohnúť, je inštalácia nového motora. Aj to má síce obmedzenia, ale vlastný štvorvalec VAZ 21179 (1.8 16V) ešte pod prednú kapotu dostali. Nebolo to však jednoduché, konštruktéri museli pozdĺžnej zástavbe prispôsobiť nielen pomery pod kapotou auta, ale aj samotný agregát. Pred motor namontovali aj chladič s tichšími ventilátormi (z modelu Niva Travel), popracovali na nižšej spotrebe motorového oleja (s ňou mal pôvodný agregát VAZ 21179 údajne problémy) a keďže je celý motor aj s príslušenstvom a upraveným sacím potrubím väčší, z motorového priestoru sa muselo porúčať aj rezervné koleso. Výsledkom je max. výkon 90 kW (122 k) a krútiaci moment 170 Nm. Ako uvádza výrobca, zrýchlenie z 0 na 100 km/h sa skrátilo o 5 s a trvá 12 sekúnd. Takto motorizovaná Niva Legend dostane označenie Sport a súčasťou úprav bude aj inak nastavený podvozok. V malých sériách sa bude vyrábať popri štandardných verziách 1.7 MPi a na trh by sa mala dostať v prvej polovici roka 2023.
zdroj: Lada Online