Batérie elektromobilov starnú pomalšie, než sa predpokladalo

Štúdia kanadskej technologickej spoločnosti Geotab, ktorá skúmala životnosť batérií približne 10 000 elektromobilov, dospela k záveru, že väčšina batérií vydrží dlhšie než samotné elektromobily. Znamená to, že problémy s elektrickými autami očakávame v tomto smere často zbytočne.

Jedným z bežných argumentov v diskusiách o kúpe a (ne)výhodách elektromobilov je údajne krátka životnosť drahých batérií. Tento mýtus však vyvracia štúdia od spoločnosti Geotab, ktorá bola po prvýkrát zverejnená v roku 2019 a odvtedy viackrát aktualizovaná.

Najnovšia analýza z roku 2024 ukazuje, že batérie starnú v priemere ešte o dosť pomalšie, než sa pred pár rokmi predpokladalo, konkrétne o 1,8 % ročne. Predtým sa odhadovalo, že batérie degradujú o 2,3 % ročne. Tento proces starnutia znamená, že energetická kapacita, ktorú batéria dokáže uložiť, sa postupne znižuje, a s tým klesá aj maximálny dojazd elektromobilu.

Batérie starnú v priemere ešte o dosť pomalšie, než sa pred pár rokmi predpokladalo, konkrétne o 1,8 % ročne.

Batérie elektromobilov sa dajú recyklovať. Ako dlho vydržia?

„Stav batérie elektromobilov sa označuje ako SOH (State of Health). Batérie začínajú svoju životnosť so 100 % SOH a postupne sa to zhoršuje. Napríklad batéria s kapacitou 60 kilowatthodín a 90 % SOH sa správa ako batéria so 54 kilowatthodinami,“ vysvetľuje Charlotte Argue z firmy Geotab.

Na základe nového odhadu degradácie na úrovni 1,8 % ročne by mali batérie elektromobilov po 12 rokoch ešte viac ako 80 % svojej kapacity. To znamená, že by mohli bez problémov vydržať celkovo 20 rokov alebo aj viac. „Vzhľadom na rastúci tlak na prevádzkovateľov a manažérov vozových parkov znižovať emisie CO2 – či už zo strany vlády, investorov, ekologických skupín, verejnosti alebo iných zainteresovaných strán – je to dobrá správa. Najefektívnejším spôsobom, ako znížiť emisie vozových parkov, je prechod na elektromobily. Napriek výrazným zlepšeniam však často stále chýba dôvera, že elektromobily dokážu nahradiť vozidlá so spaľovacím motorom,“ dodáva Charlotte Argue.

Životnosť batérií závisí od mnohých faktorov, ako je napríklad vonkajšia teplota, ktorej sú vystavené, či spôsob nabíjania a jazdy. Keď však batérie už nie sú vhodné pre použitie v elektromobiloch, neznamená to ich koniec.

V systémoch na ukladanie energie môžu tieto batérie slúžiť ďalej aj viacero ďalších rokov. Vďaka rôznym metódam recyklácie batérií je možné opäť využiť aj suroviny z nich. Súčasné recyklačné procesy umožňujú získať späť viac než 90 % materiálov batérie, niektorí recyklátori dokonca hovoria o 99 % miere recyklácie. V ideálnom prípade by tieto procesy mohli v budúcnosti vytvoriť čo najuzavretejší cyklus surovín, čím by sa elektromobilita stala ešte efektívnejšou a udržateľnejšou.

Zdroj: elektroauto-news.net/ / foto: cz.depositphotos.com