Intenzita dopravy na diaľniciach a rýchlostných cestách v roku 2022 sa priblížila k úrovni roku 2019 na prevažnej väčšine ťahov.
Stalo sa tak napriek tomu, že v prvých mesiacoch vlaňajška mali naďalej vplyv aj obmedzenia mobility v čase koronakrízy. Medziročne, teda oproti roku 2021 narástla dopravná intenzita v priemere na celej sieti diaľnic a rýchlostných ciest o 11,8 %.
Maximálne priemerné hodnoty boli namerané prevažne v mesiacoch letných prázdnin, uvádza Národná diaľničná spoločnosť. Úplne najfrekventovanejším dňom v roku sa stal Zelený štvrtok.
Na celom ťahu diaľnice D1 narástla dopravná intenzita oproti roku 2021 o 11,7 %. Najvyššia priemerná denná intenzita bola na úseku D1 križovatka Gagarinova – križovatka Galvaniho v Bratislave (102 100 vozidiel za 24 hodín!). Doprava na tejto diaľnici sa už vrátila na predpandemickú úroveň.
D2 aj R1ka rástli o 15 %
Na ťahu D2 medziročne vzrástla dopravná intenzita o 15,5 %. V priemere najviac áut vlani prešlo po bratislavskom moste Lanfranconi (90 700 áut za 24 hodín).
Na ťahu D2 ešte intenzity dopravy nedosiahli predpandemickú úroveň. Dôvodom môžu byť meniace sa pracovné návyky v súvislosti s rozmachom občasnej práce z domu v hlavnom meste.
Na celej rýchlostnej ceste R1 vzrástla dopravná intenzita oproti roku 2021 o 14,7 %. Najviac áut v priemere prešlo úsekom od križovatky Trnava po križovatku Vlčkovce, Sever (53 100 vozidiel za 24 hodín). Vývoj dopravy na tomto ťahu naznačuje dokonca prekročenie priemerných intenzít z rokov 2018 a 2019.
Na ťahu rýchlostnej cesty R2 diaľničiari evidovali len mierny medziročný nárast dopravnej intenzity, a to o 4,2 %. Najvyššiu priemernú dopravnú intenzitu namerali na úseku od križovatky Pstruša po križovatku Detva (12 200 vozidiel za 24 hodín). Intenzita na tomto ťahu zatiaľ nedosiahla úroveň spred pandémie.
V týchto hodnotách však nie sú započítané intenzity na novootvorenom úseku R2 Mýtna – Lovinobaňa, Tomášovce, ktorý je v prevádzke od konca minulého roka.
Čoraz viac áut na cestách
Nárast dopravnej intenzity na cestách - mimo špecifických udalostí, akou bola korona - dáva zmysel.
Za 30 rokov existencie samostatného Slovenska extrémne narástol počet áut. Kým pred 30 rokmi ich bolo v krajine registrovaných 1,6 milióna, dnes je to 3,5 milióna áut. Zaujímavosťou, že áut na cestách pribudlo, no počet obyvateľov sa zmenil len mierne. Podľa oficiálnych dát narástol o zhruba 116-tisíc na 5,44 milióna obyvateľov.
Diaľnice sa podarilo výrazne rozšíriť, no nie tak, ako politické elity pôvodne plánovali. Medzičasom zľudovený sľub o diaľnici z Bratislavy do Košíc v roku 2010 je už aj zbytočné opakovať.
Dlhodobo sa boríme s pridlhou výstavbou a vlečúcim sa stavebným plánovaním. Smutným príkladom je blamáž v súvislosti s obchvatom Bratislavy a chýbajúcou križovatkou D1 a D4, na ktorú sa stále čaká.
Zdroj: NDS / foto: cz.depositphotos.com