Pozri sa dvakrát! Zachrániš život. 

Papiere na motorku síce vlastním, ale najazdených kilometrov mám minimum. Svoj čas na cestách primárne trávim v aute. Začala sa jar a s ňou okrem cyklistov prišli aj jednými nenávidení, inými obdivovaní motorkári. Kam sa radíte vy?

Popravde, sám neviem, kam sa radím ja. Prečo? Pokúsim sa to zhrnúť. Uvedomelý, pripravený, a hoci aj rýchlejšie jazdiaci motorkár mi nevadí. Čo mi však maximálne vadí, sú mladé žaby, či chalani jazdiaci na skútroch. Ryje sa to, tlačí sa to, aj keď vidí, že to nie je bezpečné, predbieha kolónu po krajnici, vynucuje si prednosť, slepý uhol vodiča mu nič nehovorí a okrem iného to ledva udrží postavený skúter... Samozrejme, trochu som to zaškatuľkoval, existujú výnimky aj medzi skútristami, aj medzi motorkármi.

Dnes sa budeme baviť iba o klasických skútroch, či motorkách, čiže o vozidlách zaradených do rozsiahlej kategórie L. Čo by ste mali o jazde na motorke vedieť? Vodič a spolujazdec si musia chrániť zrak a používať ochrannú prilbu. Vodič musí motorku viesť s použitím oboch rúk. Výnimkou je dávanie znamenia o zmene smeru jazdy rukou. Vodič a spolujazdec na motorke nesmie jesť, piť a fajčiť. Na týchto strojoch sa nesmie prepravovať osoba mladšia ako 12 rokov! Ak to vezmem vo veľmi všeobecnom ponímaní, tak pre motocyklistov platia tie isté pravidlá, ako pre bežných vodičov. Samozrejme, motorkári a ostatní účastníci by sa mali na cestách tolerovať. 

Predbiehanie kolóny motorkárom cez uličku

Predbiehanie kolóny uličkou
Pre vodiča jazdiaceho na motocykli platia zvyčajne tie isté pravidlá, ako keby šoféroval auto. Motorku, alebo skúter si však väčšina kupuje preto, aby sa dokázali pretĺcť kolónami v mestskej zápche. Táto problematika je trošku sporná, ale zatiaľ sa toleruje. Osobne s púšťaním motorkára dopredu nemám problém, ak sa tam bez problémov zmestí, nikoho neobmedzí, či nebodaj neohrozí a hlavne dodrží dostatočný bočný odstup.  
Ako to je v zákone? Vodič - čiže ani motorkár – nesmie predbiehať pri jazde cez križovatku a v takej vzdialenosti pred križovatkou, ktorá nie je dostatočná na bezpečné dokončenie predchádzania pred úrovňou križovatky. Neplatí tu ustanovenie o súbežnej jazde ( Ak je na ceste s dvoma a alebo s viacerými jazdnými pruhmi v jednom smere jazdy taká hustá premávka, že sa utvoria súvislé prúdy vozidiel, v ktorých vodič motorového vozidla môže jazdiť len takou rýchlosťou, ktorá závisí od rýchlosti vozidiel idúcich pred ním, vozidlá môžu ísť súbežne vedľa seba). 
Pre motorkárov ďalšia rada. Veľký počet križovatiek má v sebe zakomponované plné čiary. Pri ich prekročení tiež hrozí sankcia! 
Nebudem tu písať, ako jazdiť na motorke. Budem sa venovať len jednému bodu, ktorý by mali poznať aj vodiči, aj motorkári. 
 
Motorku, alebo skúter si väčšina ľudí v meste kupuje preto, aby sa dokázali pretĺcť kolónami v zápche. Ako sa to môže robiť? Jednoduchý spôsob je ten, že motorkár musí zostať v tom istom jazdnom pruhu ako predbiehané vozidlá. Ak si bude od predbiehaného vozidla držať dostatočný bočný odstup, priestupok nespácha (ak to šírka cesty a jazda vodiča v "plechovke" umožňuje). Ale pozor. Predchádza sa vždy vľavo! Čiže po správnosti by to malo byť na viacpruhovej ceste najviac vľavo. Dávajte si pozor aj na plné a dvojité plné čiary. Po pravej strane, alebo po krajnici sa predbieha len vtedy, ak vodič predbiehaného vozidla odbočuje doľava, a niet viac pochýb o jeho úmysle (čiže v prípade kolóny to zvyčajne nehrozí...). Osobne s púšťaním motorkára v kolóne nemám problém a ani mi to nevadí, ak sa tam bez problémov zmestí, nikoho neobmedzí, či nebodaj neohrozí a hlavne dodrží dostatočný bočný odstup.  
 
Mierne iná situácia je na križovatke. Ako to je v zákone? Vodič - čiže ani motorkár – nesmie predbiehať pri jazde cez križovatku a v takej vzdialenosti pred križovatkou, ktorá nie je dostatočná na bezpečné dokončenie predchádzania pred úrovňou križovatky. Neplatí tu ustanovenie o súbežnej jazde (Ak je na ceste s dvoma a alebo s viacerými jazdnými pruhmi v jednom smere jazdy taká hustá premávka, že sa utvoria súvislé prúdy vozidiel, v ktorých vodič motorového vozidla môže jazdiť len takou rýchlosťou, ktorá závisí od rýchlosti vozidiel idúcich pred ním, vozidlá môžu ísť súbežne vedľa seba). 
 
Pre motorkárov ešte jedna menšia rada. Veľký počet križovatiek má v sebe tiež zakomponované plné čiary. Pri ich prekročení tiež hrozí sankcia! 
 
Nad problematikou sa zvyčajne v oboch prípadoch z pohľadu polície prižmurujú oči, kým to doslova motorkári nerobia na hulváta. 

Foto: Bournemouth Echo