Nabíjacie stanice ako povinnosť pre veľké čerpacie stanice
Každý, kto v Nemecku jazdí elektromobilom, by mal mať v budúcnosti možnosť jednoduchšie nájsť nabíjací bod. Spolková vláda zaviazala veľkých prevádzkovateľov čerpacích staníc, aby ponúkali nabíjacie stanice.
Z pohľadu nemekcej vlády je v súčasnosti na čerpacích staniciach príliš málo rýchlonabíjacích staníc pre elektromobily. Zavádza požiadavku na ich inštaláciu pre veľké siete čerpacích staníc. Spolkový kabinet presadil zodpovedajúcu zmenu zákona.
Spoločnosti s minimálne 200 čerpacími stanicami tak budú musieť od 1. januára 2028 vo všeobecnosti prevádzkovať minimálne jedno verejne prístupné rýchlonabíjacie miesto s výkonom aspoň 150 kilowattov na každej čerpacej stanici. Očakáva sa, že povinnosť sa bude týkať približne desiatky firiem, uvádza sa v materiáli ministerstva dopravy.
V návrhu zákona sa v odôvodnení uvádza, že rozširovanie rýchlonabíjacej infraštruktúry na čerpacích staniciach sa síce už začalo, avšak zatiaľ „plošne neprebehlo a je regionálne heterogénne.“
Vláda plánuje takzvaný mechanizmus flexibility. V súlade s tým môže spoločnosť implementovať požiadavky v odlišnej podobe, no maximálne pre 50 percent svojich čerpacích staníc. Napríklad rýchlonabíjací bod by mohol byť takto vybudovaný na inom mieste v okruhu 1 000 metrov od benzínky. Prípadne bude možné vybudovať jednu nabíjaciu stanicu navyše na inej čerpacej stanici.
Cieľom Nemecka je, aby bolo v Nemecku do roku 2030 registrovaných 15 miliónov elektromobilov. Podľa údajov Spolkového úradu pre motorizovanú dopravu ich bolo na začiatku roka 2024 okolo 1,4 milióna. Krajina očakáva, že potrebných bude 8 000 nových rýchlonabíjacích bodov. V apríli 2024 bolo v Nemecku k dispozícii približne 115-tisíc verejne prístupných nabíjacích, z toho takmer 22-tisíc rýchlonabíjačiek.
„Pripomína to plánované hospodárstvo“
Generálny riaditeľ spoločnosti Aral Achim Bothe kritizuje plánovanú zmenu zákona: „Odmietame túto požiadavku. Pripomína to plánované hospodárstvo a to nefunguje.“ S približne 2 400 čerpacími stanicami je Aral najväčším hráčom na nemeckom trhu čerpacích staníc.
Celkovo je v Nemecku okolo 14 000 čerpacích staníc. Z pohľadu šéfa Aralu nie každá čerpacia stanica v Nemecku potrebuje nabíjaciu stanicu. Bothe uviedol, že povinnosť povedie aj k zlým investíciám: „Mali by sme sa sústrediť na lokality, kde vidíme najväčší potenciál dopytu a využitia. Nabíjacie miesta takto budú na mnohých čerpacích staniciach Aral a v ďalších lokalitách, no nie každá čerpacia stanica skutočne potrebuje nabíjaciu stanicu,“ povedal.
Podobne to vidí aj generálny riaditeľ en2x – združenia obchodu s palivami a energiami Christian Küchen. Uviedol, že čerpacie stanice stavajú elektronabíjačky tam, kde to dáva najväčší zmysel: „Nielen na čerpacích staniciach, ale aj v supermarketoch, pri cestách, doma aj v práci.“ Požiadavka mať nabíjacie stanice na čerpacích staniciach je čistá symbolika, povedal Küchen.
Drahé rýchlonabíjacie stanice majú byť zriadené aj na miestach, kde je predpokladaný malý dopyt po nabíjaní elektromobilov. Podľa asociácie obchodu s palivami pritom už dnes dve tretiny všetkých čerpacích staníc v Nemecku majú rýchlonabíjaciu stanicu v okruhu piatich kilometrov.
Samosprávy vidia výhody pre vidiecke oblasti
Výkonný riaditeľ nemeckého združenia miest a obcí André Berghegger však plány privítal. Nestačí, ak sa rýchlonabíjacie body vytvoria len na hlavných dopravných ťahoch a v metropolitných oblastiach. Pre obyvateľov vidieckych oblastí, pre tranzitujúcich ľudí, pre turistov a v neposlednom rade pre ekonomiku vraj musí byť v oblasti dostupná minimálna úroveň nabíjacej infraštruktúry. Čerpacie stanice s priestorom pre nabíjaciu infraštruktúru sú podľa neho k dispozícii, navyše majú už vybudované zázemie a sú vhodne umiestnené.
„Vidiecke a možno menej lukratívne lokality nesmú byť vo veľkej miere nahradené nabíjacími stanicami v metropolitných oblastiach,“ odkázal.
Nemecké motoristické združenie ADAC uviedlo, že opatrenie je silným zásahom do celého trhu. Pri jeho implementácii však bude možná výrazná flexibilita, takže zákonná požiadavka je údajne opodstatnená. Z pohľadu spotrebiteľa sú práve benzínky vhodné najmä miesto pre rýchle nabíjanie.
Z hľadiska prechodu na elektromobilitu namiesto spaľovacích motorov ide o ďalší signál, že koniec čerpacích staníc sa nateraz nekoná, no na rade je ich transformácia.
Zdroj: Tagesschau.de / foto: cz.depositphotos.com