O výpadkoch spotrebných daní z fosílnych palív a ich náhrade sa v súvislosti s tlakom na elektromobilitu a reálnym nárastom počtu elektrických áut v prevádzke hovorí už dlhšie. Praktické riešenia tohto problému však zatiaľ zostávajú mimo hlavného marketingového prúdu okolo elektromobility a nahlas sa o nich verejne nediskutuje. Každému ekonómovi je však jasné, že je to len tlačenie problému pred sebou a jedného dňa bude musieť aj tento „horúci zemiak“ niekto zodvihnúť a nahlas povedať, čo s tým svet urobí. Najnovšie to robí USA, vlnu pobúrenia tam totiž vyvolala politická snaha Texasu zaviesť špeciálnu daň pre elektromobily.
Symbol ropného priemyslu chce daň z elektromobility
Je priam symbolické, že snaha reálne zdaňovať elektrické autá prichádza z amerického štátu, ktorý je známy predovšetkým svojím silným ropným priemyslom. Miestna politická vetva Republikánskej strany svoje úmysly a napojenie na ropný priemysel ani netají, skôr zdôrazňuje, že „zelené“ strany hrajú falošnú hru a svoje ekonomické záujmy kryjú pod rúško ochrany životného prostredia. Všetkým pritom ide o peniaze. A v prípade elektrických áut sú výpadky zo spotrebnej dane z benzínu naozaj veľké. Ako vyhlasujú Republikáni, to že budú elektrické autá odpoveďou na aktuálne klimatické problémy ich ešte nezbavuje povinnosti prispievať na rozvoj cestnej infraštruktúry. Podľa ich návrhu zákona by mal každý majiteľ elektrického auta ročne zaplatiť daň vo výške 190 – 240 USD, ďalších 10 USD ako podporu nabíjacej infraštruktúry a ak ročne najazdí viac ako 9000 míľ, potom aj ďalších 150 USD. Zákon chcú pretlačiť do platnosti už na jeseň 2021.
Problematické sledovanie áut
Okrem spoločností produkujúcich elektrické autá a rôznych „zelených“ organizácií dvíhajú varovný prst aj organizácie upozorňujúce na povinné sledovanie áut. V prípade platnosti tohto zákona sa totiž zvýši dohľad nad pohybom elektrických áut a sprísnia štandardy určujúce ich reálny nájazd. V tejto chvíli je však jedno, aké sú detaily návrhu tohto zákona, či skutočnosť, kedy začne platiť, o podobných pravidlách už uvažujú aj ďalšie krajiny, vrátane EÚ. Ani na jej pôde sa diskusii o tejto téme nevyhneme a nie je žiadnym tajomstvom, že o vyššom zdaňovaní elektrického prúdu určeného pre nabíjanie áut sa už istý čas polemizuje. A nech sa už tieto úvahy pretavia do praxe kedykoľvek, je zrejmé, že cena za elektrickú mobilitu sa v každom prípade bude musieť vyrovnať minimálne na úroveň súčasnej „fosílnej“ dopravy. Či už vo forme drahšej elektrickej energie, alebo vyššej ceny na „vstupe“ pri nákupe elektrického auta.