Som toho názoru, že absolútna prednosť chodcov súvisí s pripravovanou zmenou vstupných údajov v štatistike...

Odhaduje sa, že zmena zákona by mohla nadobudnúť účinnosť už začiatkom budúceho roka. Niektoré témy a svoj názor som už v minulosti rozoberal. Súhlasíte s pripravovanými zmenami? Ku každej téme sa môžete vyjadriť v samostatnej ankete, poprípade v diskusii.  

Absolútna prednosť chodcom

Absolútna prednosť chodcom? Čo to vlastne je? Nuž to, že chodec prechádzajúci cez prechod bude mať väčšiu silu. Vodič bude musieť na neho brať väčší ohľad. Vodič už bude musieť pracovať s informáciou, že sa chodec k prechodu blíži. Čiže ak je napr. v obci 50 km/h, tak vodič bude musieť rýchlosť znížiť na rýchlosť, ktorú vyžaduje situácia. Viceprezident PZ Ábel zároveň pripomína, že spomedzi 49 chodcov, ktorí zahynuli v roku 2017 pri dopravných nehodách, bolo 20 percent usmrtených na priechodoch. "A toto je presne tá rovina, kde ešte môžeme či už v legislatívnej oblasti alebo aj v rámci dohľadu nad plynulosťou a bezpečnosťou, ale aj tou ohľaduplnosťou vodičov jazdiacich po slovenských cestách urobiť viac, aby tých usmrtených chodcov bolo menej," vyhlásil Ábel.

S tým si dovolím nesúhlasiť. Absolútna prednosť je v mojich očiach totálny nezmysel. Dokonca ani autá s právom prednostnej jazdy ju nemajú. Dať väčšiu moc najslabšiemu a najzraniteľnejšiemu účastníkovi cestnej premávky mi príde nelogické a priam nebezpečné. Na Slovensku nie je až taká kultúra v premávke a smrdí mi to prúserom. Veľa ľudí si bude myslieť, že je takto nesmrteľných a bude to ešte horšie. Prechod cez cestu je na niektorých cestách doslova bojom, ale toto riešenie nevyzerá ako najšťastnejšie.

SÚHLASÍTE S ABSOLÚTNOU PREDNOSŤOU PRE CHODCOV?
  • Áno ( 11% )

     

  • Nie ( 89% )

     

Odpovedalo 515 ľudí  

Ľavý pruh už aj pre kamionistov

Na pretras sa dostali aj kamionisti. Tým chcú umožniť využívanie ľavého jazdného pruhu. "Sme tomu naklonení, pretože podľa našich dlhodobejších výstupov tým neohrozíme bezpečnosť cestnej premávky, práve naopak," povedal s tým, že povolenie by sa vzťahovalo len na čas od 22:00 do 04:00.


"Aby aj tí vodiči jazdili komfortnejšie na slovenských cestách. ideme podľa vzoru iných krajín, kde takéto pravidlo platí," vysvetlil Ábel.

Ako nápad to nie je vyslovene zlý. Vhodnejšie by ale bolo presne vymedziť dopravnými značkami, kde to bude možné a kde nie. Alebo prípadne to obmedziť časom. Ak, povedzme, nie je schopný kamionista ukončiť predbiehací manéver do stanoveného času, nech ho ani nezačína (89 km/h vs. 90km/h) a pod. 

SÚHLASÍTE ABY MOHLI KAMIONISTI PREDBIEHAŤ NA DIAĽNICIACH VO VYMEDZENOM ČASE?
  • Áno, všade ( 9% )

     

  • Áno, ale iba na určitých úsekoch ( 57% )

     

  • Nie, nikdy ( 34% )

     

Odpovedalo 334 ľudí  

Prísnejšie pravidlá a tresty pre vodičov začiatočníkov

Bez zmien neostanú ani vodiči začiatočníci. Kto to je? Sú to vodiči s praxou do dvoch rokov od získania oprávnenia. Podľa aktuálnych štatistík sa podieľajú 20 percentami na vzniku smrteľných dopravných nehôd. "Pokiaľ takýto vodič zásadným spôsobom poruší zákon o cestnej premávke a pokiaľ sa u neho vyskytne recidíva, teda druhýkrát porušenie, zadržíme mu vodičský preukaz a navrhujeme tam aj doškoľovacie postupy v spolupráci s dopravnými psychológmi, kde by sa doučili teoreticky aj prakticky, ako sa taký vodič má správať," povedal s tým, že účelom tohto opatrenia má byť zníženie počtu úmrtí takých vodičov.

Neznie to úplne nezmyselne. Ale či to naučí mladého premýšľať si celkom istý nie som. Mladých a neskúsených treba v prvom rade vychovať a naučiť rozmýšľať nad možnými situáciami, ktoré môžu v cestnej premávke vzniknúť, a to nielen ich nebezpečnou jazdou, ale aj jazdou či správaním ostatných účastníkov. Problematika začiatočníkov je náročná a na dlhú diskusiu. 

MYSLÍTE SI, ŽE PRÍSNEJŠIE TRESTY PRE MLADÝCH ZNÍŽIA NEHODOVOSŤ?
  • Áno ( 31% )

     

  • Nie ( 69% )

     

Odpovedalo 320 ľudí  

Ulička záchrany

Posledná téma na pretras je ulička záchrany. "Na viacpruhovej komunikácii vodiči idúci v ľavom jazdnom pruhu sa budú radiť viac vľavo a vodiči v strednom alebo pravom pruhu viac vpravo. Tým by sa vytvorila takzvaná ulička záchrany, cez ktorú by sa mohli oveľa bezpečnejšie presúvať záchranné zložky ako záchranná zdravotná služba, hasiči a polícia," zdôraznil Ábel.

Ide o tzv. Nemecký model. Osobne viac preferujem model, ktorý platí napr. v Čechách, kde sa iba pravý pruh radí najviac vpravo, a ostatné čo najviac doľava. Prečo? Lebo po pravej strane sa pripájajú záchranné zložky a je im jednoducho ľahšie prekľučkovať sa iba cez jeden rad za sebou stojacich áut, ako prekľučkovať 2 alebo 3 rady. 

KTORÁ ULIČKA ZÁCHRANY JE LEPŠIA?
  • tzv. Nemecký model ( 17% )

     

  • tzv. Český model ( 80% )

     

  • po krajnici ( 3% )

     

Odpovedalo 241 ľudí  

Zdroj:Sme, HnOnline

Foto: Minv