Webový portál cararac.com priniesol veľmi zaujímavú štúdiu, v ktorej sa jej tvorcovia pozreli na parametre aktuálnych elektrických áut. A nestačil som sa čudovať, kde to za posledné roky zašlo. Automobilový sektor posúva výkony svojich elektrických áut do výšin, ktoré bežný používateľ snáď ani nepotrebuje, no v konečnom dôsledku za ne bude povinný aj tak zaplatiť. Pre lepší a dôkladnejší prehľad si pozrite originálnu štúdiu v odkaze pod článkom, ja tu poukážem len na priemerný výkon elektromobilov, ktorý ma zo všetkých sledovaných parametrov zaujal najviac. Považujte to len za moje súkromné filozofické povzdychnutie nad nezmyselnosťou výkonov nových elektrických áut. Nevylučujem, že sa na to len pozerám zlou optikou, no neviem sa zbaviť dojmu, že tu ide, minimálne v oblasti výkonov a dynamiky, o niečo úplne iné, než skutočnú ekológiu. Každý nový elektromobil sa nás snaží fascinovať svojimi výkonmi a najmä v segmente prémiových elektromobilov sa nestíhame čudovať, kde to výrobcovia až ženú. Tomu samozrejme musia zodpovedať ich výkonné a ťažké batérie a na konci dňa aj účty za vysoké predajné ceny. Otázkou zostáva, čo nám s postupujúcim vývojom vlastne výrobcovia ponúknu – klesajúce ceny pri zachovaní dynamiky, ale rastúcu dynamiku pri zachovaní ceny? Neviem, sám som zvedavý.
S priemerným zrýchlením 7 sekúnd
Zverejnená štatistika poukazuje na viac zaujímavých parametrov, okrem priemerného výkonu takmer 194 kW je zaujímavý, a priznám sa, že pre mňa aj príjemne prekvapujúci, aj priemerný dojazd 316,9 km. Realita bude samozrejme o čosi nižšia, ale aj tak ide o optimistický údaj. Na čo by som však poukázal, sú aj zrýchlenia elektrických áut. Tvorcovia štúdie ich rozdelili do troch výkonových skupín (na obr. nižšie), tá stredná, teda priemerné elektromobily pritom dnes zrýchlia z 0 na 100 km/h priemerne za 7,05 s a na hnané kolesá posielajú až 381 Nm. A to sú už hodnoty, ktoré výrazným spôsobom ovplyvňujú aj dimenzovanie hnacej sústavy. Ako technik viem, ako výrazne také výkony namáhajú ložiská kolies, homokinetické kĺby, poloosi, pneumatiky a pod.
Priemerný elektromobil zrýchli na 100 km/h za sedem sekúnd. Potrebujeme to vôbec?
Vyššie výkony a náhly nástup krútiaceho momentu však kladú obrovské nároky aj na pneumatiky elektrických áut. Aj preto už pneumatikársky priemysel reaguje a posiela na trh špeciálne pneumatiky určené primárne pre elektrické autá. Vyznačujú sa pritom nielen vyššou hmotnosťou, ale mali by lepšie znášať aj preklz hnacích áut a odolávať opotrebovaniu. Klasické pneumatiky totiž nemajú najmä na elektromobiloch s hnanými prednými kolesami dlhú výdrž.
Pre lepšiu predstavu uvediem, že ešte dôležitejšia, ako samotný max. výkon, je tzv. výkonová hmotnosť. Tá má pri priemernom elektromobile hodnotu 7,92 kg/kW. Porovnajte to povedzme s aktuálnou Škodou Octavia RS 2.0 TSI a rýchlo zistíte, že priemerný elektromobil na tom bol z pohľadu dynamiky v roku 2020 lepšie, než vrcholná verzia Octavie. A tú rozhodne nepovažujeme za leňocha. Max. výkon Octavie je 180 kW (245 k), zrýchlenie 0-100 km/h za 6,7 s a jej výkonová hmotnosť s hodnotou 8,44 kg/kW je dokonca horšia, než výkonová hmotnosť priemerného elektrického auta.
Najvýkonnejšia Škoda Octavia RS je dnes prakticky menej výkonná než priemerný elektromobil.
Efektívnejšie než autá so spaľovacími motormi
Pravdou zostáva, že súčasné elektrické autá využívajú energiu uloženú v trakčných batériách omnoho efektívnejšie, než klasické autá benzín E10 uložený v nádržiach. Priemerná spotreba elektromobilov bola v roku 2020 presne 18,1 kWh/100 km, čo v prepočte znamená približne 65 MJ energie. Ak to prevedieme na ekvivalent energie uloženej v benzíne BA 95 E10, vyšla by nám priemerná spotreba benzínu 2 l/100 km.
Priemerný elektromobil v roku 2020
Max. výkon: 193,7 kW
Dojazd: 316,9 km
Max. rýchlosť: 167 km/h
Priemerná spotreba: 18,1 kWh/100 km
Pohon 4x2 (2/3 predajov), pohon 4x4 (1/3 predajov)
Rozdelenie elektrických áut podľa pohonu náprav.
zdroj: cararac.com