Poradenská spoločnosť KPMG má v organizovaní „globálneho prieskumu medzi manažérmi a šéfmi automobilového priemyslu“ celkom slušnú tradíciu. Najnovšie ide už o 23. ročník tradičnej ankety, pričom firma aj tentoraz oslovila viac ako 900 vysokopostavených zamestnancov z tridsiatich štátov.
A je nutné dodať, že vyhliadky pre elektromobily sú do budúcnosti výrazne horšie, ako tomu bolo vlani, a to navzdory politike, ktorá je na starom kontinente zameraná výlučne na podporu batériových elektromobilov.
Zatiaľ čo ešte vlani významní respondenti tipovali, že podiel elektromobilov stúpne do roku 2030 na 20 až 70 percent, tentoraz ich nadšenie značne ochladlo. Z ich odpovedí vyplýva, že odhadujú podiel batériových áut do konca dekády na 10 až 40 percent – inak povedané, významne menší počet, a to najmä v prípade tých, ktorí rozšíreniu elektromobilov doteraz verili.
Úplne najhoršie vyhliadky sú v tejto chvíli v Indii, kde je za najväčšiu prekážku považovaná chýbajúca nabíjacia infraštruktúra, ale elektromobily krachujú aj v Brazílii či Japonsku. Južná Amerika totiž spolieha na biopalivá a Japonci sa zameriavajú viac na hybridy i alternatívne palivá, ako napríklad vodík.
Čím bližšie k zákazníkom, tým menšie nadšenie pre elekromobil
Ďalším varovným signálom pre automobilky orientované výlučne na elektromobily by mal byť nemalý rozdiel v podpore batériovej mobility v závislosti na tom, koho sa pýtate. Čím bližšie totiž boli účastníci ankety k zákazníkom, tým menšie nadšenie pre tento typ dopravy prejavovali.
Napríklad manažéri zamestnaní priamo u výrobcov áut v USA sa domnievajú, že na začiatku budúceho desaťročia budú elektromobily tvoriť 30 percent trhu. Ak sa ale opýtate to isté dílerov, povedia vám, že (v priemere) predpokladajú 22 percent.
Obe čísla sú pritom dosť ďaleko od oveľa ambicióznejších plánov prezidenta Bidena, ktorý si myslí, že na prelome dekád budú elektromobily tvoriť až polovicu ponuky.
Zaujímavé tiež je, že sa o respondentoch ankety nedá povedať, že by boli voči elektromobilom zvlášť kritickí. Až 77 percent z nich si myslí, že motoristi budú ochotní počkať na nabíjačke pol hodinu i dlhšie, kým nabijú akumulátor aspoň na 80 percent.
Ak ale niekde existujú vážne obavy, potom sa týkajú surovinovej základne, respektíve dostupnosti materiálov na výrobu elektromobilov. Až polovica opýtaných je kvôli tomu „veľmi znepokojená“.
Problémom sú samozrejme závislosti jednotlivých štátov na diktatúrach, akým je napríklad Čína. „Počet potrebných nových baní na lítium, kobalt či nikel a zároveň i spracovateľských závodov sa počíta na stovky,“ upozorňuje štúdia KPMG.
zdroj: KPMG cez Focus, Depositphotos