Garancia najazdených kilometrov
Znie to dôveryhodne, ale bez kompletnej servisnej histórie alebo nezávislého overenia pred kúpou sú to len prázdne slová. Stáčanie kilometrov je stále mimoriadne rozšírený trik ako vytiahnuť od kupujúceho nejaké stovky či tisíce navyše. Ako v prípade tejto Octavie so 188 878 km na odometri. Lenže ODO-Pass hovorí inou rečou – reálne má za sebou skutočných 728 878 km. Krásnych 540-tisíc kilometrov dole. Ale predajca garantuje a to znie predsa pekne.
Detail inzerátu s dodatkom „Garancia počtu najazdených kilometrov“. Zdroj: sego.sk
Fotografia z inzerátu zobrazujúca aktuálny stav kilometrov. Zdroj: sego.sk
Škoda Octavia – kráľovná dovozov a trhový hit
Cena 8 999 € za túto konkrétnu Octaviu by bola prehnaná, aj keby bol nájazd reálny. Octavia je najdovážanejším modelom vozidla na Slovensko a aj najoverovanejším modelom v databáze RPZV. Mal by si teda každý záujemca každú Octaviu overiť? V prvom rade by mal žiadať overenie od predávajúceho, pretože informáciami o vozidle by mal disponovať primárne predávajúci.
Čestný predajca nemá čo skrývať. Výpis z RPZV, ktorým vie deklarovať transparentnú históriu ho stojí zlomok ceny vozidla. Všetkým záujemcom ho môže poskytnúť zadarmo a pokojne si ho môže započítať do predajnej ceny auta. Výpis sa potom dá bezplatne overiť na webovom sídle registra www.rpzv.sk. A vy máte aspoň pokoj v duši.
Percentuálny podiel vozidiel s podozrením na manipuláciu stavu odometra podľa značky. Zdroj: RPZV
Percentuálny podiel vozidiel s podozrením na manipuláciu stavu odometra podľa modelu. Zdroj: RPZV
Nikdy nebúrané a päť výkričníkov
Pokiaľ nie sú dôkazy, je to ďalšia fráza do zbierky. V závislosti od rozsahu a kvality opravy vie minulá havária znížiť hodnotu vozidla aj o niekoľko tisíc EUR. Paradoxne, takáto udalosť z histórie môže hodnotu auta aj zvýšiť. Znie to síce zvláštne, ale výmena opotrebovaných dielov za nové po menšom ťukanci môže byť pre hodnotu auta pozitívom.
Poškodenia je nutné posudzovať v širšom kontexte, nefixovať sa len na ich existenciu a početnosť. Dôležité je poznať aj rozsah poškodenia a kvalitu uskutočnenej opravy. Samozrejme, nie je nehoda ako nehoda. Pamätáte si tú Octaviu RS po totálke? Tak to je ten opačný prípad. Ale zamlčať nehodu – či už veľkú alebo malú – je neospravedlniteľné.
Čerstvý príklad? Seat Toledo v inzeráte ako „nikdy nebúraný“, pritom má tri záznamy o likvidovaných škodových udalostiach z poisťovne. Síce rozsahom menšie, ale rozhodne to nie "nedotknuté" auto.
Informácie z inzercie, kde je Toledo označené ako „nikdy nebúrané“ Zdroj: autobazar.eu
Záznamy o poškodeniach Toleda z inzercie zobrazené v AUTO-Passe. Zdroj: rpzv.sk
Zverejnenie VINka nie je žiadna novinka
Ak predajca VINko neuvádza, mali by vám začať zvoniť všetky varovné zvončeky. Vo väčšine prípadov chce len zabrániť overeniu vozidla pred kúpou. A keď je navyše dobrý rečník, zamotá vám hlavu cez telefón tak, že zabudnete, na čo ste sa pýtali. Nenechajte sa opiť rožkom a na zverejnení VIN čísla trvajte. Je to váš kľúč k pravej histórii vozidla, nie tej, ktorú sa inzerent snaží predať. A pozor aj na falošné alebo „upravené“ VIN čísla – nie je výnimkou, že kupujúci zistí, že overil úplne iné auto, než ktoré má pred sebou.
Ďalšie evergreeny podvodníkov
Nie je všetko zlato, čo sa blyští
Dôležité je neveriť všetkému, čo sa píše v inzeráte. Online overenie vozidla podľa VIN vám prezradí, koľko toho auto skutočne prešlo, aké škody má za sebou, kedy bolo servisované, či má právne vady a podobne. Dajte prednosť faktom pred prázdnymi sľubmi a vyhnete sa sklamaniu.