Diaľnica D3 medzi Žilinou a Čadcou: Koľko pruhov?

Kysuce dlhé roky čakajú na dokončenú diaľnicu D3 vrátane druhej rúry tunela Horelica, vďaka ktorej sa slovenská diaľničná sieť rozrastie. Jej postavenie bude drahé - zaplatiť bude potrebné 1,3 miliardy, veľkú viac ako polovičnú časť našťastie majú pokryť eurofondy. Konečne sa začínajú aspoň verejné súťaže. Nedávno spustili diaľničiari verejné obstarávanie na úsek D3 Kysucké Nové Mesto - Osčadnica. Už skôr počas roka bola vyhlásená súťaž na dostavbu úseku Oščadnica - Čadca, Bukov.

Štát počíta s tým, že pre dnešnú cestnú premávku na ceste I/11 medzi Žilinou a Čadco (na úrovni okolo 25 tisíc áut za deň) bude k dispozícii až šesť pruhov. Diaľnica D3 bude mať celkovo štyri pruhy. Ďalšie dva pruhy zabezpečí cesta prvej triedy, ktorá bude postavená nanovo a sčasti na rovnakých miestach ako tá stará.

Útvar hodnoty za peniaze si myslí, že také množstvo pruhov nie je potrebné. Navyše, môže sa stať, že cesta prvej triedy odláka autá preč z diaľnice, aby si nemuseli kupovať diaľničnú známku. Aj preto analytici útvaru skôr navrhli vybudovanie D3 v polovičnom profile s dvomi pruhmi. Ďalšou možnosťou malo byť iba postavenie diaľnice bez novej cesty prvej triedy. Prípadne sa podľa analytikov dala súčasná cesta prvej triedy rozšíriť.

Ani šírka novej cesty prvej triedy sa Útvaru hodnoty za peniaze nepozdávala a odporúčali 7,5 metra namiesto 9,5 metra s odvolaním sa na to, že vôbec nemusí ísť o cestu prvej triedy, keďže štát aj tak vybuduje diaľnicu D3.

Ako by mal podľa vás postupovať v tejto otázke štát? Podeľte sa o svoj názor v diskusii.

Zdroj: Index.sme.sk