Tridsiatka veľmi bezpečnejšia nie je.
Vo Veľkej Británii zistili, že nižšia rýchlosť bezpečnosť nezvyšuje a dokonca na to majú čísla. Za celým zistením stojí Institute od Advanced Motorists, ktorý sa pozrel na minuloročnú nehodovosť na úsekoch s rôznou maximálkou. Cesty s rýchlosťou 20 mph (32 km/h) priniesli zvýšený počet vážnych zranení o 29 % a ľahkých zranení o 19 %. Počet vážnych nehôd narástol o 26 %. Tých menej vážnych bolo viac o 17 %.
Úseky s rýchlostným limitom 30 mph (48 km/h) zase na svojom konte zaznamenali zníženie počtu vážnych nehôd o 9 % a tých ľahkých o 5 %. Cesty so 40 mph (64 km/h) taktiež dosiahli zníženie vo všetkých smeroch.
Chodci niekedy aj u nás zabúdajú na to, že cesta nie je chodník a to ani v mieste prechodu pre chodcov. Pri 30 km/h podobné zabúdanie len naberá na intenzite.
Britániu sužuje iniciatíva "Twenty is plenty" (dvadsať je dosť), ktorá si myslí, že v meste je 20 mph (32 km/h) správna rýchlosť.
Z týchto čísel nám môžu vyplývať dve veci. Buď v Británii dochádza k pomerne veľkému nárastu ciest s dvadsiatkou, alebo znížená rýchlosť neznamená vyššiu bezpečnosť. Prvá možnosť je nepravdepodobná, pretože percentuálne vyjadrenie nárastu/poklesu nehôd a zranení by nemal tak veľký rozdiel.
Oveľa pravdepodobnejšia je druhá možnosť. Ak sa vlečiete tridsiatkou (alebo 20 mph), tak vaša pozornosť ide prudko nadol. Jednoducho môžete mať pocit, že sa nič nedeje a ladíte rádio, kontrolujete spotrebu, dojazd a tak ďalej. Veľmi podobné pocity môžu mať aj chodci, ktorí zabudnú na to, že cesta je ešte stále cestou. Znížená pozornosť a ostražitosť na oboch stranách môže viesť k nehodám.
Názory zástancov znižovania rýchlostí však týmito zisteniami veľmi neutrpia. Určite budú chcieť aj naďalej bezpečnejšie a ekologickejšie mestá svojským spôsobom.
Zdroj: iam.org.uk
Prečítajte si aj: Ako efektívne motivovať vodičov dodržiavať rýchlosť? Dať im na tom zarobiť!