Ambiciózny projekt anglického tímu Bloodhound Land Speed Record s cieľom pokoriť rýchlostný rekord na 4 kolesách je však opäť v problémoch a tentoraz sa z nich už možno nedostane. Dôvodom sú peniaze. Bez nich dnes nevyviniete ani bicykel a nie to raketové auto.

Thrust SSC - aktuálne najrýchlejšie vozidlo na svete

Andy Green opäť za volantom 

Minulý rok však všetko vyzeralo veľmi dobre. Vývoj napredoval a testy uzavreli jazdou s rýchlosťou cez 1000 km/h. Jazdec Andy Green si auto/raketu veľmi pochvaľoval a podľa jeho slov poskytovalo dobrú stabilitu a dôveru. Boli tak vo veľmi dobrej pozícii a prekonať rekord chceli už tento rok. Mimochodom, je to ten istý Andy Green, ktorý drží súčasný rýchlostný rekord s hodnotou 1227,929 km/h, ktorý vytvoril ešte v roku 1997 s vozidlom Thrust SSC (super sonic car – nadzvukové auto), ktoré je zároveň jediným vozidlom, ktoré prekonalo rýchlosť zvuku. Odvtedy nešlo po zemskom povrchu nič rýchlejšie. O prekonanie svojho už viac ako 20 rokov starého rekordu sa chcel pokúsiť vo vozidle s menom Bloodhound LSR. 

Andy Green

135 000 koní

Táto raketa na kolesách ukazuje to najlepšie z technického sveta. Bloodhound LSR je navrhnutý pre dosiahnutie rýchlosti 1300 km/h za šialených 38 sekúnd. Inžinieri pritom veria, že auto by malo zvládnuť až 1600 km/h, čo je absolútne neprebádaná zóna. Tak povediac nikto nevie, čo sa v tej rýchlosti reálne stane. Technológia v tomto nadzvukovom aute je absolútny vrchol inžinierstva a aj monoposty F1 môžu pri ňom vyzerať ako detské hračky. LSR má 135 000 koní, ktoré produkujú 5.0-litrová V8 z Jaguaru F-Type R (550 k), prúdový motor EJ200 zo stíhačky Eurofighter Typhoon a tri rakety Nammo, ktorých teplota je 2x vyššia ako uprostred sopky. Základ auta tvorí karbónový monokok. Interiér je zase spravený na mieru pre Andyho Greena a riadenie je titánové a vyrobené 3D tlačou. Kolesá sú špeciálne. Sú komplet z hliníka a gumovú pneumatiku tam veru nenájdeme. Pri takých rýchlostiach totiž pôsobí na kolesá približne 50 000 G, čo by normálne pneumatiky nemali šancu vydržať. Pri rýchlosti 1600 km/h by mal na auto pôsobiť prítlak až 20 ton. Absolútne šialené hodnoty, ktoré vytvárajú nemý úžas. 

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Bude koronavírus posledný klinec do rakvy?

Smutné ale je, že tento aktuálny vrchol inžinierskeho umenia svoj potenciál možno nikdy nenaplní. Podobne ako v roku 2011, aj teraz bojuje projekt Bloodhound s nedostatkom peňazí. Do konca marca 2020 potrebujú zohnať približne 9 miliónov eur. V opačnom prípade môžu na prekonanie rekordu tento alebo budúci rok zabudnúť. Bohužiaľ, prekonávanie podobných rekordov a vývoj raketového auta stojí enormné množstvo peňazí a bez sponzorských príspevkov a investorov je realizovanie takéhoto projektu takmer nemožné. Otázkou zostáva, či sa pokus o nový rýchlostný rekord len posunie o 1 - 2 roky neskôr, alebo je to úplná konečná pre tím Bloodhound. S aktuálnou svetovou situáciou ohľadom koronavírusu je však málo pravdepodobné, že niekto teraz investuje niekoľko miliónov do takéhoto projektu.