Ambiciózny projekt anglického tímu Bloodhound Land Speed Record s cieľom pokoriť rýchlostný rekord na 4 kolesách je však opäť v problémoch a tentoraz sa z nich už možno nedostane. Dôvodom sú peniaze. Bez nich dnes nevyviniete ani bicykel a nie to raketové auto.
Thrust SSC - aktuálne najrýchlejšie vozidlo na svete
Andy Green opäť za volantom
Minulý rok však všetko vyzeralo veľmi dobre. Vývoj napredoval a testy uzavreli jazdou s rýchlosťou cez 1000 km/h. Jazdec Andy Green si auto/raketu veľmi pochvaľoval a podľa jeho slov poskytovalo dobrú stabilitu a dôveru. Boli tak vo veľmi dobrej pozícii a prekonať rekord chceli už tento rok. Mimochodom, je to ten istý Andy Green, ktorý drží súčasný rýchlostný rekord s hodnotou 1227,929 km/h, ktorý vytvoril ešte v roku 1997 s vozidlom Thrust SSC (super sonic car – nadzvukové auto), ktoré je zároveň jediným vozidlom, ktoré prekonalo rýchlosť zvuku. Odvtedy nešlo po zemskom povrchu nič rýchlejšie. O prekonanie svojho už viac ako 20 rokov starého rekordu sa chcel pokúsiť vo vozidle s menom Bloodhound LSR.
Andy Green
135 000 koní
Táto raketa na kolesách ukazuje to najlepšie z technického sveta. Bloodhound LSR je navrhnutý pre dosiahnutie rýchlosti 1300 km/h za šialených 38 sekúnd. Inžinieri pritom veria, že auto by malo zvládnuť až 1600 km/h, čo je absolútne neprebádaná zóna. Tak povediac nikto nevie, čo sa v tej rýchlosti reálne stane. Technológia v tomto nadzvukovom aute je absolútny vrchol inžinierstva a aj monoposty F1 môžu pri ňom vyzerať ako detské hračky. LSR má 135 000 koní, ktoré produkujú 5.0-litrová V8 z Jaguaru F-Type R (550 k), prúdový motor EJ200 zo stíhačky Eurofighter Typhoon a tri rakety Nammo, ktorých teplota je 2x vyššia ako uprostred sopky. Základ auta tvorí karbónový monokok. Interiér je zase spravený na mieru pre Andyho Greena a riadenie je titánové a vyrobené 3D tlačou. Kolesá sú špeciálne. Sú komplet z hliníka a gumovú pneumatiku tam veru nenájdeme. Pri takých rýchlostiach totiž pôsobí na kolesá približne 50 000 G, čo by normálne pneumatiky nemali šancu vydržať. Pri rýchlosti 1600 km/h by mal na auto pôsobiť prítlak až 20 ton. Absolútne šialené hodnoty, ktoré vytvárajú nemý úžas.
Bude koronavírus posledný klinec do rakvy?
Smutné ale je, že tento aktuálny vrchol inžinierskeho umenia svoj potenciál možno nikdy nenaplní. Podobne ako v roku 2011, aj teraz bojuje projekt Bloodhound s nedostatkom peňazí. Do konca marca 2020 potrebujú zohnať približne 9 miliónov eur. V opačnom prípade môžu na prekonanie rekordu tento alebo budúci rok zabudnúť. Bohužiaľ, prekonávanie podobných rekordov a vývoj raketového auta stojí enormné množstvo peňazí a bez sponzorských príspevkov a investorov je realizovanie takéhoto projektu takmer nemožné. Otázkou zostáva, či sa pokus o nový rýchlostný rekord len posunie o 1 - 2 roky neskôr, alebo je to úplná konečná pre tím Bloodhound. S aktuálnou svetovou situáciou ohľadom koronavírusu je však málo pravdepodobné, že niekto teraz investuje niekoľko miliónov do takéhoto projektu.