Roztok močoviny znižujúci emisie moderných naftových motorov je pre ich prevádzkovanie nevyhnutný. Technicky by ich síce bolo možné prevádzkovať aj bez vstrekovania AdBlue do výfukového potrubia, no z legislatívneho hľadiska to možné nie je. Ak teda chcete naftové auto používať, AdBlue budete nevyhnutne potrebovať. Tento fakt prednedávnom spôsobil obrovskú paniku, počas ktorej sa mnohí vystrašení ľudia močovinou až neprimerane predzásobili a výrobcovia nestíhali zásobovať obchody. K tomu sa pridali niektoré špekulatívne rozhodnutia na politickej úrovni a razom bola cena tejto vzácnej tekutiny na násobkoch pôvodnej hodnoty. Ako sa však ukazuje, podobný scenár by sa pri troche neopatrnosti mohol veľmi ľahko zopakovať.
Séria zvláštnych náhod
Hoci je moderný prepĺňaný naftový motor dnes jedným z najefektívnejších pohonov, politické rozhodnutia na najvyššej úrovni robia všetko pre to, aby ho ľudia prestali uprednostňovať a uvažovali skôr smerom k elektrifikovaným vozidlám. Stačí sa dnes pozrieť na ceny nafty voči benzínu a je zrejmé, že prevádzkovať dnes naftové auto, nie je žiadne lízanie medu. Aby toho nebolo málo, blíži sa ďalšia hrozba.
Jeden z najväčších producentov AdBlue v Nemecku, spoločnosť SKW, totiž dvíha varovný prst a upozorňuje, že momentálne vysoké ceny plynu výrazne ohrozujú výrobu tejto tekutiny. Tie spôsobili navýšenie výrobných nákladov na AdBlue vo výške 30 mil. eur mesačne, čo nie je pre SKW rentabilné. Vo všetkých výrobných závodoch preto znížili objem výroby AdBlue a v niekoľkých ju dokonca úplne zastavili. Hovorca SKW potvrdil, že začali s výpredajom posledných skladových zásob a nedostatok AdBlue sa na trhu môže prejaviť už o dva týždne. Na situáciu už zareagovali aj veľkí nemeckí prepravcovia, ktorí začínajú vytvárať väčšie zásoby. Ako sa situácia vyvinie ďalej, zostáva nateraz otázkou. Kým sa však ceny plynu neznížia, zlepšenie situácie nemožno očakávať, odkazuje SKW.
zdroj: Reuters, Frankfurter Allgemeine