Ak prejde návrh smernice, do nádrží budeme tankovať palivá napríklad aj s fritovacím olejom.
V súčasnosti každý liter benzínu alebo nafty obsahuje 10% podiel biozložky. Ten firmy vyrábajú z kukurice alebo z repky olejnej. Po novom chce Európska únia dosiahnuť, aby do nafty a benzínu pridávali aj slamu, riasy alebo použitý olej. Biozložka z kukurice a oleja má tvoriť už len jednu dvadsatinu litra. Zvyšok biozložky spoločnosti vytvoria práve z týchto nových surovín.
Výrobcom biopalív sa novinky nepáčia. Technologický postup je príliš náročný a drahý. Firmy počítali s tým, že do roku 2020 budú vyrábať biopalivá len z kukurice a repky. Spoločnosť Sofiprotesol, najväčší výrobca bionafty, varuje, že to môže znamenať koniec pre výrobcov biopalív.
Aj na Slovensku máme jedného z najväčších výrobcov biozložiek v Európe- firmu Meroco. „Biopalivá novej generácie sa dajú vyrábať len v laboratórnych podmienkach,“ povedal Dušan Harušiak, šéf firmy Meroco. Pre spracovanie poľnohospodárskeho odpadu a ďalších materiálov by firmy museli investovať do nových zariadení.
Smernica môže najskôr začať platiť v polovici budúceho roka. Výrobcovia žiadajú odklad a mne napadla otázka: "Čo všetko sa ešte môže stať prímesou paliva?"
Poľnohospodári dostávajú dotácie na pestovanie plodín pre biopalivá.
K problému sa vyjadrilo aj Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR prostredníctvom svojej hovorkyne Magdy Tóth-Želeňákovej: „Vo svete sa už tieto technológie používajú. Ide napríklad o biozložku z dreveného odpadu v Škandinávii či umelo dopestovaných rias.“
Európska únia dlhodobo dotuje výrobu biopalív. V minulosti firmy dostali peniaze na technológie a dodnes majú zvýhodnenú spotrebnú daň na zelené palivá. Európska komisia chce v dotovaní pokračovať ďalšími trhovými stimulmi. Keďže ide len o návrh smernice, nepadli žiadne konkrétne čísla ani plány.
V súčasnosti platíme za biozložky v jednom litri benzínu alebo nafty zhruba 4 centy. Únia chce prestať s dotovaním v roku 2020. Výrobcovia tvrdia, že ak táto smernica prejde, určite dovtedy ceny biozložky neklesnú na akceptovateľnú úroveň.
Zdroj: sme.sk
Prečítajte si aj: EU chce od policajtov zastaviť každé dvadsiate auto
Bežný motorista si zmenu nevšimne inak ako prostredníctvom svojej peňaženky.