Platí už Euro 7? Zatiaľ nie
Posledné predošlé sprísnenie sledovaných emisií v Európe platí od septembra 2023 a poznáte ho ako Euro 6e (predtým Euro 6d platilo od januára 2020). V rámci medzinárodných dohôd a neustálej snahe znižovať emisie produkované automobilmi od 1. januára 2025 začali platiť ešte prísnejšie hodnoty, ale nie normy Euro 6, ale samostatne riešených emisií oxidu uhličitého!
Prísnejšia, komplexnejšia a (zo začiatku) kontroverzná norma Euro 7 od januára 2025 ešte neplatí. Mala byť zavedená v júli tohto roka, automobilky by jej však nestihli prispôsobiť vozidlá, takže s ňou počítajte na jeseň 2026 (pre nové homologizácie), respektíve v septembri 2027 pre všetky novo registrované automobily.
Ako je to teraz?
Ciele pre emisie CO₂:
Od 1. januára 2025 začne Európska únia uplatňovať prísnejšie normy na množstvo emisií CO₂ pre nové osobné automobily a ľahké úžitkové vozidlá. Tieto nariadenia stanovujú zníženie emisií oxidu uhličitého o 15 % v porovnaní s hodnotami z roku 2021. To znamená, že priemerné emisie CO₂ pre nové automobily by nemali prekročiť 93,6 gramu CO₂ na kilometer, čo je významný pokles oproti predchádzajúcej hranici 116 g/km. Výrobcovia, ktorí tieto ciele nedodržia, budú čeliť vysokým, až likvidačným pokutám.
Kedy začne platiť Euro 7 a čo prinesie?
Emisné normy sa v blízkej budúcnosti sprísnia, ale nie konkrétne od 1. júla. Ako sme už povedali Euro 7 bude platiť od roku 2026, respektíve 2027 a nové predpisy sprísnia existujúce limity pre znečisťujúce látky, ako sú oxidy dusíka a oxidy uhoľnatého, a po prvýkrát budú zahŕňať aj reguláciu nepriameho znečistenia, ako sú emisie z bŕzd a pneumatík.
To podstatné je, že sa Euro 7 od starej normy Euro 6 na prvý pohľad v zásade neodlišuje. Maximálne povolené hodnoty NOx, pevných častíc, CO a ďalších skúmaných parametrov ostávajú identické. To ale neznamená, že autá nebudú musieť byť čistejšie. Ako je to možné?
Nový faktor konformity
Ide o takzvaný faktor konformity. Už v rámci Euro 6 sa totiž začalo merať podľa takzvaného cyklu RDE (Real Driving Emissions), teda na základne tabuľkových údajov, ale v reálnej premávke. Automobilky mali úľavu v tom, že napríklad emisie NOx sa násobili súčiniteľom 1,43 a v prípade emisií pevných častíc súčiniteľom 1,34, takže reálne mohli byť predpísané čísla v skutočnom svete vyššie. Od normy Euro 7 to však už platiť nebude!
Z pôvodného návrhu EU7 síce vypadli merania v extrémnych podmienkach, teda vo vysokých nadmorských výškach či mrazoch, kde mali autá tiež plniť stanovené emisie, navyše bezprostredne po štarte. Ale spomínaný faktor konformity bude od „sedmičky“ na úrovni 1,0.
To znamená, že pri meraní podľa metodiky RDE nebudú mať automobilky už žiadne ústupky a navyše sa do merania pevných častíc budú započítavať i tie s veľkosťou od 10 nm, zatiaľ čo predtým to bolo od 23 nm.
A čo brzdy a pneumatiky?
Pokiaľ ide o emisie z brzdových častíc, tieto limity začnú platiť až od roku 2030. Pre bežné vozidlá bude platiť hraničná hodnota 7 mg/km, pre elektromobily bude naopak prísnejšia, na úrovni 3 mg/km. Pre vozidlá triedy N1 so spaľovacími motormi (s hmotnosťou nad 1730 kg) to bude 11 mg/km, pre batériové typy potom 5 mg/km. Následne majú byť sprísnené, ale nové údaje nebudú známe skôr ako v roku 2027.
EÚ začne kontrolovať tiež emisie z oteru pneumatík, v tomto prípade ale nie sú zatiaľ stanovené žiadne konkrétne parametre. Prvé konkrétne údaje by sme mohli mať k dispozícii až v polovici roka 2026, pretože Európska únia sa snaží tieto limity nastaviť v spolupráci s OSN celosvetovo.