Aliancia pre automobilové inovácie, ktorá zastupuje množstvo významných výrobcov automobilov, vyzvala americký Národný úrad pre bezpečnosť cestnej premávky, aby prehodnotil nariadenie, ktoré bolo vydané na jar tohto roku. Smernica vyžaduje, aby prakticky všetky nové autá a nákladné autá boli do roku 2029 vybavené pokročilými systémami automatického núdzového brzdenia. Osobné a nákladné autá by tak museli byť schopné použiť núdzové brzdenie pri rýchlostiach až do 62 míľ za hodinu (100 km/h), aby včas zastavili pred zrážkou s vozidlami spredu.

Ford, General Motors, Stellantis a Toyota, ale aj Volkswagen, BMW a Mercedes-Benz, Volvo, Porsche, Bosch a mnohí dodávatelia sú členmi Aliancie pre automobilové inovácie. Aliancia v liste vyzvala NHTSA, aby prehodnotila pravidlá o automatickom núdzovom brzdení. Združenie tvrdí, že takéto pravidlo je „prakticky nemožné“ implementovať pomocou dostupnej technológie. V liste sa priemyselné združenie odvoláva aj na petíciu, ktorú členovia združenia spustili.

Nový asistenčný systém bude frustrovať vodičov

Pravidlo NHTSA vychádza zo smernice Kongresu USA, ktorá vyžaduje, aby NHTSA v roku 2021 vypracovala nariadenie stanovujúce minimálne výkonnostné normy pre systémy automatického núdzového brzdenia.

Mnohé moderné vozidlá už majú systémy automatického núdzového brzdenia. Aliancia však v liste uviedla, že zvýšené požiadavky NHTSA pri vyšších rýchlostiach by viedli k tomu, že vozidlá „automaticky začnú brzdiť v dostatočnom predstihu, než by očakávali typický vodič a ostatní účastníci cestnej premávky“ a že to pravdepodobne zvýši počet  vozidiel, ktoré do takto brzdiacich áut narazia zo zadnej strany.

Zvyšovanie cien aút ako nechcený dôsledok

Navyše, americká agentúra NHTSA vraj výrazne podcenila zmeny po hardvérovej i softvérovej stránke potrebné na dodržanie predpisov – tie by zase zvýšili ceny  vozidiel. Vo výsledku tak hrozí, že autá budú mať drahšie systémy, no tie nezlepšia bezpečnosť vodičov a chodcov. Naopak, upravené systémy budú nepredvídateľné a budú frustrovať vodičov, prípadne budú v dôsledku ich činnosti „iba“ zmätení.

Priemyselná aliancia navrhuje, aby NHTSA namiesto toho prijala štandard pre systémy, ktoré fungujú už dnes v Európe. Ten rozpozná možnú čelnú zrážku, varuje vodiča a automaticky aktivuje brzdový systém, aby sa predišlo zrážke – alebo sa aspoň zmiernila jej závažnosť.

Navyše, od júla 2024 bude asistent núdzového brzdenia povinnou požiadavkou pre novo registrované osobné a ľahké úžitkové vozidlá. Rovnako je povinný pri registrácii ťažkých nákladných  vozidiel a autobusov už od novembra 2015. Na rozdiel od USA však v európskom priestore neexistujú požiadavky na rýchlosť pri týchto asistenčných systémoch.

Zdroj: efahrer.chip.de / foto: cz.depositphotos.com