Korbeľka? Vraj barbarstvo po mnohých stránkach
Odporcovia úseku vo variante s tunelom Korbeľka podali odvolanie voči takzvanej výnimke z environmentálnych cieľov, o ktorú požiadala Národná diaľničná spoločnosť a ktorú jej mal medzičasom vydať žilinský Okresný úrad. Kritici odkazujú, že výnimku vraj treba zrušiť.
„Žiadame, aby sa urobilo posúdenie vodných útvarov v rámci rámcovej smernice o vode, ktorú schválil Európsky parlament a Európska komisia. Pretože ak by sa staval variant s tunelom Korbeľka, to by bolo ekonomické a ekologické barbarstvo,“ uviedol predseda sekcie dopravy SOPK v Žiline Ján Mišura.
Samosprávy odkazujú, že výstavba tunela Korbeľka by bola v nesúlade so zákonom o chránených vodohospodárskych oblastiach, ktorý nepozná výnimky pre obdobné stavebné aktivity.
Obavy samospráv v okolí kvôli tunelu Korbeľka nie sú ničím novým
Na internete je dodnes dohľadateľný príspevok obce Krpeľany zo septembra 2016 venovaný práve tunelu Korbeľka: "Na internete sa objavila petícia za urýchlenie prípravy posledného úseku diaľnice D1 medzi Bratislavou a Košicami cez tunel Korbeľka. Týmto žiadame Vás – občanov, aby ste uvedenú petíciu nepodpisovali, nakoľko sa jedná o trasu cez tunel Korbeľka, ktorý ohrozuje zdroj pitnej vody v obci Krpeľany."
Štát však odkazuje, že situáciu má a bude mať - aj vďaka nasadeniu moderných technológií - pod kontrolou. Strach v súvislosti s podzemnými vodami vraj preto nie je v tomto prípade na mieste.
"Realizoval sa inžiniersko-geologický a hydrogeologický prieskum, ktorý overil geotechnické podmienky, režim podzemných vôd a ich interakciu s budúcim razením tunelov Korbeľka a Havran. Následne sa navrhlo technické riešenie a opatrenia na zabránenie drenážneho účinku v tuneloch detailne preštudovali a analyzovali špecialisti z Výskumného ústavu vodného hospodárstva,“ vysvetlil Tomáš Ferenčák z Národnej diaľničnej spoločnosti.
Zdroj: MY Turiec, obec Krpeľany, foto: NDS