Stavba viac ako trojkilometrového úseku rýchlostnej cesty R1 mala byť zahájená v máji. Stavebné práce momentálne stoja a situáciu vyslovene negatívne hodnotia nielen predstavitelia samosprávy, ale nedávno aj prezident Peter Pellegrini.

„Problém spočíva v tom, že musíme počkať na koniec vegetačnej sezóny, pričom stav mostu na ceste I/66 a krajského mostu smerom do Šalkovej je taký kritický, že je len otázkou času, kedy budú musieť byť uzavreté,“ vysvetlil pre RTVS predseda Banskobystrického kraja Ondrej Lunter.

„Stavba bude teraz stáť pol roka, hoci situácia je kritická. Ak by most padol alebo by sa stal technicky nevyužiteľným, obyvatelia Horehronia budú musieť absolvovať 200-kilometrovú obchádzku, čo je neprípustné,“ povedal prezident Peter Pellegrini.

Trojkilometrový úsek R1, na ktorý sa dlho čaká

Most pri Slovenskej Ľupči je v havarijnom stave, vznikajú tam dopravné zápchy. Situácia potrebuje čo najrýchlejšie riešenie, no už výber stavebnej firmy pre nový úsek R1 sa nezaobišiel bez komplikácií a časových zdržaní.

Diaľničiari avizovali, že na stavbe majú nateraz prebiehať aspoň aktivity, ktoré sa môžu diať aj mimo výrubov. Otázkou je, či sa novú časť R1 podarí otvoriť v sľubovanom termíne roka 2026, alebo dôjde naopak k časovému sklzu. Nateraz to nie je jasné.

R1 Banská Bystrica – Slovenská Ľupča, I. etapa bude ako 3 kilometre dlhý úsek. Celkovo zahŕňa päť mostných objektov. V rámci výstavby sa vybuduje aj potrebná mimoúrovňová križovatka Šalková. Nová trasa sa zo západnej strany prepojí s predchádzajúcim úsekom rýchlostnej cesty R1 Banská Bystrica – severný obchvat. Tým sa po sprejazdnení úseku zvýši ako komfort, bezpečnosť osobnej aj tranzitnej dopravy.

Zdroj: RTVS