Na základe interných nárazových testov automobilky je totiž nové chladivo v klimatizáciách nebezpečné, pretože sa pri kontakte s horúcim motorom pri náraze ľahko vznieti. To bol dôvod, prečo zostali pri starej náplni. Európska únia preto zatlačila na Nemecko, aby automobilku potrestala. Vo Francúzsku dokonca kauza zašla ešte ďalej. Francúzska vláda totiž zakázala registráciu nových Mercedesov triedy A, triedy B a triedy SL, ktoré boli do krajiny dovezené po 12. júni 2013. Nemecký spolkový úrad pre motorovú dopravu (KBA) neskôr pod dohľadom Európskej komisie vykonal vlastné nárazové testy. Výsledok testov síce ukázal, že zmes R1234yf je horľavá, no zároveň podľa záverečnej správy nie je nebezpečná. A to aj napriek tomu, že sa niektoré autá pri nárazových testoch vznietili. Mercedes nakoniec uspel aj v spore s Francúzskom. Francúzsky Štátny súd totiž nariadil vláde, aby ukončila blokovanie registrácií nových Mercedesov a dokonca vyjadril pochybnosti o legálnosti tejto blokády. Mercedes vtedy vo svojich tvrdeniach nebol sám a na jeho stranu sa postavili aj Volkswagen a Toyota. Mercedes následne dostal výnimku na použitie pôvodného chladiva do roku 2016. Európska komisia neskôr prijala nové pravidlá pre chemikálie v klimatizáciách, ktoré vstúpia do platnosti v roku 2017.
Prvými osobnými autami vôbec, ktoré dostanú klimatizáciu s CO2 budú trieda S a trieda E. Ostatné typy značky si zatiaľ budú musieť vystačiť so súčasnými systémami plnenými chladivom R1234yf. Automobilka totiž nestihne do roku 2017 vyvinúť nové systémy aj pre ne. Dostanú však bezpečnostný systém, ktorý v prípade nárazu zabráni vznieteniu tejto látky.
Ako to dopadne?
Automobilka s trojcípou hviezdou v znaku však nezostala nečinná ani potom. Problém totiž nebol v tom, že by chceli za každú cenu používať zmes, ktorú Európska únia označila za neekologickú. Jedinou dostupnou alternatívou, ktorá nevyžadovala výrazné zmeny, bola v tej dobe horľavá R1234yf. Už vtedy však Mercedes avizoval, že chce prejsť na klimatizáciu, ktorá by ako chladivo používala CO2. Toto odporučenie koniec koncov zaznelo pre automobilky aj z Európskej komisie. Jediný háčik bol v tom, že vývoj nového klimatizačného systému chvíľu trvá. No dočkali sme sa a Mercedes nedávno ohlásil novú klimatizáciu pracujúcu s CO2. Prvými typmi, ktoré ju dostanú, budú trieda S a trieda E. Ide o prvé systémy klimatizácie s CO2 pre sériové osobné automobily vôbec. Prečo vývoj trval tak dlho? Nuž, klimatizácie s CO2 pracujú s tlakom viac ako 100 bar. Teda asi desaťnásobne vyššom ako doterajšie systémy. Preto bolo potrebné vyvinúť všetky komponenty, ako aj vedenia a tesnenia nanovo.
Automobilka však ani do roku 2017 nestihne pripraviť systém klimatizácie využívajúci CO2 pre všetky typy z ponuky. Preto ho dostanú spomínaná trieda S a trieda E. Ani so zvyškom portfólia však automobilka tentoraz nepôjde proti Európskej komisii. Dostanú totiž upravené klimatizačné systémy využívajúce chladivo R1234yf. Medzi modifikácie patrí nové ochranné zariadenie, ktoré je použité v závislosti od konfigurácie vozidla. Systém v prípade ťažkého čelného nárazu zabezpečí, že zmes chladiva a vzduchu bude v priestore motora oddelená od horúcich častí motora, ktoré budú zároveň veľmi účinne chladené. Na chladenie poslúži generátor plynu, ktorý na príslušných horúcich častiach cielene uvoľní ochranný argónový plyn. Automobilka takto zabráni vzplanutiu.