Presne tá strana vo svojich predvolebných cieľoch sľubovala, že ceny palív nebudú výrazne meniť alebo zaťažovať. V Poľsku sa však všetko rapídne mení. V polovici mája odklepli tzv. solidárnu daň, ktorá sa dotýka predovšetkým tých najbohatších Poliakov. Následne v júni poslanci prijali zákon o biopalivách, ktorý zavádza tzv. emisný poplatok. Opozícia bola proti novej dani.
Poplatok bude predstavovať 100 PLN brutto za každých tisíc litrov paliva (0,10 PLN / liter), ktoré pôjdu na poľský trh. Teoreticky by to však mali znášať ropné spoločnosti - PKN Orlen sa na to už zaviazal. Ale viete, ako to býva. Podobne, ako u nás ďalšia daň na potraviny. Takmer všetci ekonomickí odborníci v to jednoducho neveria, že to spoločnosti budú znášať bez toho, aby sa to prejavilo v cene finálneho produktu. Niekto to predsa bude vždy musieť zaplatiť. A ako to býva zvykom, zaplatí to posledný článok v reťazci, čiže v tomto prípade vodič.
V Poliakoch to už vrie teraz. Nafta je najdrahšia od októbra 2014! Benzín niekde stojí viac ako 5 PLN (1,17 €); LPG priemerne 2,53 PLN (0,59 €); nafta a 98čka benzín cca 5,20 PLN (1,20 €) za liter. Samozrejme, cena paliva sa môže líšiť od lokality alebo značky. Môže to byť aj menej, ako som uviedol.
Za protestom stojí autoklub zo Stargard. A šíri sa rýchlosťou blesku! Vyzývajú na to, aby v pondelok 26. 11. nešiel nikto tankovať. Kto tak musí urobiť, nech ide skôr, čiže v sobotu alebo nedeľu. Vyzývajú, aby sa k nim pripojili aj ostatné regionálne kluby, poprípade všetci motoristi v Poľsku.
Poviete si, že to je miernejší spôsob protestu, ako bol na Ukrajine alebo vo Francúzsku. Všetci dobre vieme, že cieľ sa dá dosiahnuť aj ekonomickou pasivitou. Som zvedavý, kam to v Poľsku dospeje.
Mimochodom, o vlne nevôle v Poľsku proti vysokým palivám sme informovali ešte minulý rok. Uvidíme, ako to celé dopadne. Každopádne si dobre pozrite priemerné sumy za palivo a porovnajte si ich so sumou, ktorú platíte na Slovensku. Pýtam sa, dokedy ešte budeme trpieť veľký bič štátu, ktorý nás pravidelne týra?!
Foto: Motofakty