Nadmerný hluk z motorových vozidiel otravuje život obyvateľom snáď všade na svete a hoci existujú pre výrobcov áut aj motocyklov presné hlukové limity ako podmienka homologizácie, pravdou je, že mnoho áut a motoriek sa dostane do rúk majiteľom, ktorí si ch rôzne upravujú. A výnimkou nie sú ani úpravy výfukového potrubia v mene vyšších výkonov, či len výraznejšej akustiky. Niekedy to však presahuje hranice zdravého rozumu a auto sa stáva až príliš hlučným. Polícia, či technické kontroly sú proti podobným úpravám často bezzubé, preto sa už dlhší čas testujú tzv. protihlukové kamery, ktoré by mali podobný problém vyriešiť. Fungujú totiž veľmi podobne ako klasické radary na meranie rýchlosti – zaznamenávajú okolo prechádzajúce vozidlá a v prípade prekročenia hlučnosti vozidlo odfotia a záznam putuje na políciu.
Prečo by ich mali ľudia trpieť?
Angličania nasadzujú v Bradforde do testovacieho programu ďalšie protihlukové kamery, ktoré by mali byť zamerané najmä na nelegálne upravené vozidlá, ktoré výrazne prekračujú hlukové limity. Kamery prichádzajú ako reakcia na množiace sa prípady otravovania ľudí nadmerne hlučnými vozidlami (autami aj motocyklami). „Vítame nové technológie, ktoré nám v budúcnosti pomôžu presne identifikovať vodičov zámerne ignorujúcich zákony o hluku. Pomocou kamier už môžeme podniknúť adekvátne protiopatrenia,“ povedal Alex Ross-Shaw z Bradfordu a doplnil, že ľudia by nemali vo svojom okolí trpieť príliš hlučné vozidlá. „Dúfajme, že údaje získané pri testovaní týchto zariadení nám poskytnú podklady pre tvorbu a doladenie legislatívy pre ich hromadné nasadenie v celom Spojenom kráľovstve,“ dodal Ross-Shaw. Správa ako táto by nebola ničím výnimočným, veď podobné zariadenia sú už v prevádzke aj vo Francúzsku, zaujímavejšia je však skutočnosť, že testovanie týchto kamier sleduje aj EÚ. Z Európskeho parlamentu pritom už dávnejšie prenikli informácie, že sa pripravuje aplikácia protihlukových kamier v širšom meradle a budú slúžiť na kontrolu dodržiavania hlučnosti vozidiel. Práve meranie a kontrola hlučnosti (najmä štvorkoliek a motocyklov) sa ukazujú ako problematické a doteraz boli trochu mimo pozornosti kontrolných orgánov. S nástupom elektromobility v širšom meradle sa však situácia plošne mení a na prísnejšie hlukové limity sa budú musieť pripraviť aj výrobcovia nových vozidiel bez ohľadu na druh pohonu.
zdroj: Telegraph & Argus, Euractiv