Drahšie emisie CO2 zapríčinia vysoké ceny palív
Systém spoplatňovania emisií CO2 v EÚ sa má rozšíriť. V snahe ochrániť klímu – a s cieľom dosiahnuť parížske klimatické ciele – sa krajiny Únie dohodli, že stanovia cenu za emisie skleníkových plynov poškodzujúcich životné prostredie. Ak vypúšťanie CO2 stojí peniaze, firmy sa budú snažiť vypúšťať ich čo najmenej – toľko hlavná myšlienka tohto konceptu.
Od roku 2027 bude do emisného systému zahrnutý okrem iného aj sektor dopravy: spoločnosti, ktoré predávajú benzín a naftu motoristom, sa budú musieť zapojiť do systému obchodovania s emisnými certifikátmi ETS 2. Rovnako sa to bude týkať firiem, ktoré dodávajú plyn či vykurovací olej domácnostiam.
Niektoré krajiny – ako napríklad susedné Rakúsko – už majú zavedené svoje vlastné ceny CO2 aj pre oblasť dopravy. Ceny však dnes určuje štát. Od roku 2027 bude platiť systém EÚ postavený na trhovom princípe. Aby sa zabezpečilo, že EÚ dosiahne ciele v oblasti klimatickej politiky, emisie z budov a dopravy musia do roku 2030 klesnúť o 43 percent.
V záujme dosiahnutia tohto cieľa bude emisných povoleniek čoraz menej, a preto sa očakáva výrazný rast cien. Kúrenie a tankovanie po zavedení systému skokovito zdražie. A presne na to sa pozrela aj najnovšia americká štúdia. Stojí za ňou ekonómka Isabella Weberová z americkej University of Massachusetts Amherst. Na príklade Nemecka experti skúmali, do akej miery ovplyvní infláciu v EÚ zvýšenie cien CO2 od roku 2027.
Zdraženie palív ovplyvní aj ceny potravín a iných výrobkov
Systém platených emisií pravdepodobne zvýši infláciu o 0,2 až 0,45 percentuálneho bodu ročne. Na prvý pohľad to neznie ako veľa, ale treba to uviesť na pravú mieru. Cieľom Európskej centrálnej banky (ECB) je miera inflácie tesne pod dve percentá. ECB túto hodnotu stále nedosahuje a ďalší nárast cien by mohol tento proces skomplikovať – s reťazovými efektmi a negatívnymi vplyvmi na ekonomiku.
Skúsenosti z posledných rokov totiž jasne ukázali, že v niektorých oblastiach hospodárstva sa rast cien rýchlo prenesie do iných oblastí. Príklad: Ak zdražie preprava tovaru, nespôsobí to len rast cien v logistike. V dôsledku toho zvýšia ceny aj retailové obchodné reťazce. Obzvlášť citlivými oblasťami sú bývanie, energetika, doprava a potraviny: zvýšenie cien v týchto sektoroch rýchlo zasiahne celé hospodárstvo.
Samozrejme veľkou neznámou je, koľko budú naozaj stáť emisné povolenky v roku 2027. V jednej zo svojich analýz nemecká mimovládna organizácia Agora Energiewende označila ceny okolo 200 eur a viac za tonu CO2 v sektore dopravy za absolútne realistické. To by spôsobilo nárast cien pohonných hmôt o 38 centov za liter!
Mimochodom, ak sa dnes pozrieme, koľko stojí nafta na Slovensku a porovnáme to už so spomínamým Rakúskom, práve CO2 daň má beztak veľký podiel na tom, že naši susedia tankujú diesel o 10 centov drahšie za každý liter.
Zdroj: Der Standard / foto: cz.depositphotos.com