Trend okresávania rýchlosti
Znižovanie maximálnej povolenej rýchlosti z 50 na 30 kilometrov za hodinu sa stáva realitou vo viacerých európskych mestách. Zatiaľ čo niekde ide o plošné opatrenie, v iných prípadoch sa vzťahuje na obytné zóny a vybrané rizikové úseky, kde môže dochádzať predovšetkým ku zrážkam s chodcami.
Nižšia rýchlosť znamená spravidla nižšie riziko úmrtia na cestách. „Napríklad pri zrážke automobilu pri 30 km/h s chodcom má chodec skoro 100-percentnú šancu na prežitie. Samozrejme, záleží od okolností. Pri 50 km/h je už len polovičná šanca na prežitie,“ cituje RTVS slová šéfa Výskumného ústavu dopravného v Žiline Ľubomíra Palčáka.
V Košiciach chcú znižovať rýchlosť na 30 km/h v obytných zónach. Vyzerá to tak, že sa touto cestou môže vydať aj Európska komisia a takýto rýchlostný limit nariadiť pre celú úniu, uvádza RTVS. Či však budú vodiči naozaj platiť pokuty už za prekročenie rýchlosti v obci od 30 km/h vyššie, je nateraz otázne.
RTVS pripomína, že 30-ku v mestách považuje za štandard Európska rada pre bezpečnosť v doprave. Tá je však len neziskovým, poradno-výskumným orgánom. Konečné slovo budú mať euroúradníci a členské krajiny.