O BMW 3 generácie E36 sme už písali pred takmer 2 rokmi. Vtedy totiž prvé trojky, niekým nazývané aj kebab wageny, už totiž mohli prejsť na veteránske EČV. To však samozrejme spĺňa už len zlomok vozidiel v pôvodnom stave bez dodatočného tuningu a nezožrané hrdzou. A je ich čím ďalej tým menej.
Dynamicky si auto zlepšilo voči pôvodnému modelu na zrýchlení o 1 sekundu.
Alpina B6 bola už od generácie E21
Článok však bude o výnimočnejšom aute, ešte z dôb, keď aj úpravca spravil niečo viac, ako len pár „šmahov“ v RJ motora, pridal do interiéru emblémy, do exteriéru kolesá a upravil nárazníky. Alpina B6 vznikla už v úplne prvej trojke E21, tak isto s rovnakým zdvihovým objemom 2,8 litra. Vtedy však miesto zväčšenia vŕtania či zdvihu vymenili rovno motor za iný.
Prvá upravená trojka generácie E36 dostala upravený motor z verzie 325i.
V ďalšej generácii E30 už Alpina predstavila B6 2.8/1, ako nástupcu. Rovnako sme tu mali zdvihový objem 2,8 litra a rovnako to bol vymenený motor z väčšej 5ky. Až v generácii E36, o ktorej bude reč, sa motor „neodsťahoval do Humpolca“, ale dostal úpravu priamo v Buchloe.
Prvé 4-ventilové šesťvalce od BMW
Základom pre prvú upravenú trojku generácie E36 tak bola vtedajšia vrcholová verzia 325i. V roku 1990 totiž BMW predstavilo novú generáciu radových zážihových šesťvalcov M50, ktoré nahradili dovtedajšie používané M20. Zdvihové objemy zostali na 2,0 alebo 2,5 litra. Rozdielov bolo niekoľko, tým najhlavnejším bol prechod na 4-ventilovú techniku a návrat k bezúdržbovým reťazovým rozvodom. Alpina totiž nikdy nepoužívala ako základ motory s remeňovým rozvodom.
Dokúpiť ste si mohli aj tieto nielen fajnovo vyzerajúce Recaro sedadlá.
Už vrcholná verzia 325i bola skutočne rýchlym autom, obzvlášť pri predstavení v roku 1990. Kto ale chcel Alpinu, očakával niečo viac. A tak pred predstavením druhej generácie M3 tvorila vrchol pre E36 práve Alpina B6 2.8/2. Číslo za lomítkom znamenalo pokračovanie od predchodcu z E30-ky.
Úprav bolo požehnane
Čo teda Alpina upravila? Nuž, i keď zmenila zdvihový objem z 2,5 na 2,8 litra (2 752 ccm), blok zostal rovnaký. Iné boli piesty, ojnice a samozrejme kľukový hriadeľ so zmenou zdvihu. Konštruktéri upravili aj 24-ventilovú hlavu, zmenili saciu a výfukovú vačku a pružiny sacích ventilov. Úpravou prešla aj mapa v RJ motora a celý výfukový trakt. Je zaujímavosťou, že sacie potrubie zostalo rovnaké. To totiž malo veľký prietok vzduchu, je všeobecne známe, že práve z prvej generácie motora M50 s 2,5-litrovým zdvihovým objemom sa preberá sacie potrubie na novšie motory M52 so zdvihovým objemom 2,8 litra.
Ďalšími zmenami bol samozrejme podvozok s inými pružinami a tlmičmi, iný pomer v rozvodovke a samozrejme „klasické“ Alpina kolesá s 20 lúčmi či podnárazník vpredu. Kto chcel, mohol si priplatiť aj za polepy okolo celého auta. V interiéri to boli iné „budíky“, volant a nemohla chýbať plaketa s poradovým číslom. Sériovo dodávaný 5-stupňový manuál bol za príplatok vymeniteľný za automat s rovnakým počtom stupňov. Switch-tronic to ale ešte nebol.
Modré pozadie budíkov sa stalo štandardom až v 90. rokoch.
Ako sa zlepšila dynamika?
To najdôležitejšie nakoniec. Výkon zvášili z 141 kW (192 k) na 177 kW (240 k) a krútiaci moment stúpol z 245 na 293 Nm. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h tak kleslo zo 7,9 na 6,9 sekundy. V dobových testoch však autá reálne jazdili 100ku za kratší čas a maximálka bola cez 250 km/h. Keď prišla koncom roka 1992 prvá M3 E36, produkcia B6 2.8/2 ukončili s nástupníkom B3 3.0. To je však už iná história.
V dobových testoch boli autá dokonca ešte rýchlejšie, ako tvrdila Alpina.
Nie je z čoho vyberať
Alpina ponúkala prvé upravené autá z generácie E36 v prevedení sedan a kupé. Z prvého menovaného vyrobili 178 áut, z kupé dokonca len 41. Zohnať dnes prvú Alpinu generácie E36 je trocha problém. V dobe písania článku som našiel iba jeden exemplár na predaj (pozor, nemýliť si to s japonskou verziou B6 2.8 Touring, ktorá bola len oplastovaná bežná 328i kombi) a aj ten stál cez 35 tisíc eur. Nuž, dnes to už nie je vôbec žiadna lacná sranda, zberateľský kúsok si jednoducho svoju cenu bude držať.
Zdroj obrázkov: alpina-archive