Čas letí ako voda, veď prvá generácia Škody Octavia RS má už za sebou prvých 20 rokov svojho automobilového života. Kým bežnú Octaviu videla verejnosť prvýkrát v roku 1996, na jej športovú verziu si musela počkať až do prvej modernizácie na prelome tisícročí. A hoci sme Octaviu RS mohli prvýkrát vidieť už v roku 2000, na slovenských cestách sa začala objavovať v roku 2001. Už vtedy šlo o výnimočnú verziu a tou zostáva aj po dvadsiatich rokoch. Dnes je z nej auto s veľkým zberateľským potenciálom.
Najvzácnejšou verziou RS je Octavia RS WRC Edition vyrobená pri príležitosti 100. výročia Škody Motorsport. Vyrobilo sa ich len 100 kusov a dnes sú prakticky všetky zostávajúce v rukách zberateľov.
Motor 1.8 20V Turbo rozbehol RS-ku na 235 km/h a z 0 na 100 km/h ju dostal za 7,9 s. Vetrané kotúčové brzdy boli na obidvoch nápravách. K dispozícii boli spočiatku štyri farby – červená Rallye, strieborná diamantová metalíza, magická čierna a žltá Lemon.
Podobná, no predsa len upravená
Najdynamickejšiu verziu Octavie mladoboleslavská Škoda Auto vizuálne odlíšila predovšetkým inak tvarovaným predným nárazníkom, spojlerom na veku batožinového priestoru, pozmenený zadným nárazníkom, špecifickou pozdĺžnou koncovkou výfuku a ďalšími diskrétnymi detailmi, ktoré dávali nenápadne najavo, že máte tú česť s autom, ktoré má pod prednou kapotou prepĺňaný štvorvalec 1.8 20V Turbo (132 kW/180 k) z dielní sesterského Audi. Sériovo jazdila Octavia RS na pneumatikách 205/55 R 16, priplatiť sa však dalo za rozmer 205/50 R 17. Konštruktéri postavili auto na športovejší podvozok (v detailoch inak konštruovaná predná náprava s odlišným uchytením priečneho skrutného stabilizátora) so zníženou svetlou výškou (- 15 mm) a inou charakteristikou pružín, aj tlmičov. Aby sa tvrdšie tlmiče mohli oprieť do štrukturálne nevhodnej karosérie (liftbacky sa vždy dosť krútili), Octavia RS dostala za zadné sedadlá dodatočné pevnostné výstuhy. V kabíne sa objavili športové sedadlá, špecifický volant, iný prístrojový panel, kontrastné čalúnenie sedadiel, šedá podlaha a iné detaily odlišujúce verziu RS od bežných Octavií.
Z praktickejšej verzie RS Combi sa vyrobilo len veľmi málo kusov a jedného dňa bude ešte vzácnejšia, než liftback. Objavila sa v roku 2002.
Zberateľská záležitosť
Ten, kto sa tvrdeniu o zberateľskom potenciáli verzie Octavia RS, smeje, mal by prestať. Aj keď ich je dodnes na cestách pomerne dosť, nájsť kus v pôvodnej konfigurácii a bez amatérskych úprav znehodnocujúcich auto, je však už pomaly umenie. A práve ceny týchto kúskov už rastú. Ak teda narazíte na Octaviu RS v pôvodnej konfigurácii, neváhajte. Lacnejšia už rozhodne nebude, omnoho pravdepodobnejšie je, že sa jej cena v čase skôr výrazne zodvihne.
Kus s takto zachovalým interiérom dnes už nenájdete, cení sa však čo najväčšia zachovalosť a pôvodnosť. Svetlé čalúnenie sedadiel bolo odolné, problematicky sa však udržiava čisté.