Jano_1987
18.12.18 06:48
ľ
@deboOno zistiť, kedy sa budú nabíjať autá je jednoduché. 98% ľudí nemá parkovanie v zamestnaní (pochybujem, že zvyšné 2% budú mať benefit nabíjanie auta v robote), takže logicky budú nabíjať auto, po príchode domov, to znamená že od takej 16-19tej, kedy väčšina ľudí prichádza domov aj v súčasnosti. Prídem domov, nahodím nabíjačku a hotovo. To sa týka len osobných áut. Ďalej tu máme flotilu autobusov, nákladných áut a kamiónov, ktoré zvyčajne v noci nejazdia, tak sa budú tiež nabíjať. SOR NS 12 Electric je 12m autobus, pohotovostná hmotnosť okolo 12,5t. Má 242kWh batérie a reálny dojazd je okolo 150km. Odskúšané v Čechách aj na Slovensku v Bratislave, kde ich tiež máme niekoľko. Je to jazda v meste, každú chvíľu sa stojí, rozbieha, ale máme nejaké orientačné čísla spotreby aj pre nákladné autá. Navyše kamióny bežne dosahujú hmotnosť cez 30 ton (max je 40t na súpravu), takže mi to vychádza spotreba okolo 160kWh/100km. Len samotný dopravný podnik v Bratislave má cez 600 autobusov, ktoré cez den jazdia, takže nabíjať sa budú v noci. A v BA je len pár liniek, na ktoré sú nasadené tie elektrobusy, aby im nedošla šťava počas dňa. Väčšina autobusov bude potrebovať cez 400kWh na deň. To sú len autobusy v MHD BA. Máme tu ešte SAD a kamióny. Toľko asi k tomu, koľko energie bude treba. Navyše nebude rovnomerný odber. V takých Sobranciach sa bude vyzerať inak ako v Bratislave. Potom stále nie je doriešená forma dobíjania. Jožko z Hornej Dolnej, dôjde domov večer do svojho rodinného domčeka, zaparkuje si vo dvore auto a hodí si ho na nabíjačku a hotovo. Na tom sa asi všetci zhodneme. Ale čo obyvatelia sídliska? Ako oni budú nabíjať svoje autá? Z 12teho poschodia paneláku asi ťažko budem vyhadzovať predlžovačku a ťahať ju 300-400m k svojmu autu. Potom tu ostáva ešte problém s daňami. Cena elektriny pre domácnosť bude nižšia ako pre dopravu. To je logické. Je tu ale problém čo s tým, keď si budem chcieť nabiť auto. Ako bude rozlíšené, že som nabíjal auto? Jedno riešenie by bolo, že nabíjačka pre auto by mala vlastné hodiny. Či už by som nabíjal klasickým prúdom alebo rýchlonabíjačkou. V rodinnom dome sa to dá spraviť. A dá sa zosobniť kto nabíjal, lebo však môj dom, moja nabíjačka. Ale ostáva tu problém, čo ak príde svokra na návštevu? Majú to dajme tomu 200km ku mne. Dôjde, ahoj môžeme si u teba nabiť auto? Poviete že môže, čo iné vám ostáva pre pokoj v rodine. Tak si dajú nabíjať auto. Ale niekde behali, tak majú prázdnu baterku. Tak si pekne nabijú 80kWh. Ale čo ďalej? Lebo účet dôjde mne. Ak si prerátame súčasné dane na palivo, tak mi príde účet tak na 40-50€ cca. Takže čo teraz? Budem milujúci zať a zatiahnem to? Alebo si odfotim stav hodín pred a po dobíjaní a pošlem im správu typu: "Mama pamätáte ako ste nás tento mesiac 2x navštívili? Došiel účet a robí to 100€. Mohli by ste ich poslať?" Čo ak ich nepošle? Je to rodina, nejak prežijete, ak to nezaplatia. Ale čo keď prídu kamoši na návštevu? Každý isto má nejakého kamoša, čo hádže peniaze ako posledný (skontroluje koľko tam je a doloží aby bolo presne ako je finálny účet. Čo na tom, že mal platiť 10€, keď ostatný tam nahádzali viac a chýba len 50 centov teraz? Tak tam hodí nenápadne pár centov, nech to sedí). Skúste sa s takým človekom naťahovať. Alebo si predstavme situáciu v meste. Dôjdem večer domov, potrebujem si nabiť auto. Múdre mesto postavilo nabíjacie stanice na každé parkovisko. Aby sa nemuseli ťahať káble krížom-krážom, jedna nabíjacia stanica pre 4 parkovacie miesta (nechcem vedieť, čo bude stáť ten špás a mesto ho z vlastných peňazí nezaplatí, takže ho budem platiť ja pri každom nabíjaní). Tipujem, že to bude, vložím kreditku a dám nabíjať. Len čo teraz? Systém bude isto nastavený, že keď vyberiem z auta nabíjačku (ako teraz pištoľ na pumpe) tak sa nedá dalej nabíjať. Dajme tomu že som došiel z výletu. Potrebujem dobiť 100kWh a to trvá 1,5h. Teraz sú 2 možnosti. Buď nechám dobíjanie bez dozoru a budem sa modliť, aby ma nejaký dobrák nevypojil a ráno som nezistil, že mám prázdnu batériu (o peniaze sice neprídem, lebo som nič nenabil, ale čo z toho, keď batéria je prázdna) alebo tam budem tú 1,5 hodinu sedieť a pozerať, ako sa mi auto nabíja. Ďalšia vec, idem na výlet. Cieľ je odo mňa dajme tomu 700km. Bežné autá majú dojazd okolo 600-1000km, v závislosti od spotreby. So súčasným autom prídem, natankujem a za 5 minút som preč. Na moje miesto príde ďalší človek a za 5 minút je preč. Takže ak má pumpa 6 stojanov, tak za hodinu stihne obslúžiť 6x12 ľudí (72 ľudí ak dobre rátam a každý si načapuje doplna). Ale čo taká nabíjacia stanica? Keď budem potrebovať tzv. plnú, koľko tam budem čakať? A akú veľkú plochu to zaberie? Dajme tomu, že by každý chcel plnú, to tam budem 3-4 hodiny čakať, kým sa dostanem na rad? A potom 1,5 hodiny, kým sa mi dobije auto? Z 8 hodinovej cesty zrazu bude 12. A ak idete s malými deťmi, tak skúste vysvetliť malému unavenému dieťaťu, že musí ešte vydržať. Ďalšia vec, čo ak mi v zápche dôjde šťava? Pri súčasnom aute, buď sa prejdem na najbližšiu pumpu a kúpim do kanistra 10l (pokiaľ nemám 6l motor, tak mi to stačí na dojazd cca 100-150km) alebo mám v kufri pre istotu 5-10l kanister. Ale čo s elektrimobilom? Novú batériu ťažko kúpim. Môžem kúpiť externý zdroj 15kWh. Ale za akú cenu? Za 10 litrov benzínu dám 15€, tam ma 15kWh energie bude stáť 10€ a ďalších 500€ vyhodím za externý zdroj. Prípadne mi ho prenajmu, ak im ho vrátim za 50€. A to som spomínal len praktické záležitosti denného používania. O tom, ako ekológia dostane cez hubu, keďže bude treba milióny km nových káblov, milióny ton batérií do auta (a samozrejme čo so starými autami a batériami, kam sa podejú, len v Európe je na 300 miliónov osobných vozidiel so spaľovacím motorom), ťažba vzácnych surovín potrebných na elektromobily, výstavba nových elektrární (solár a vietor je len doplnok, vodné elektrárne tiež zrovna nie sú 2x eko friendly, keďže zabraňujú prirodzenej migrácii rýb. Príliš veľa elektrární na rieke zase zabije život v rieke, zmeny prúdenia, prestanú sa po rieke prepravovať živiny a nánosy bahna), takže ostáva len tepelná elektráreň (nech žije uhlie, ropa a zemný plyn, prípadne biomasa - poďme sekať stromy ešte viac) a jadro. V Nemecku jadro odstavujú, lebo sa ho boja. Namiesto toho tam rastie 60 nových tepelných elektrární, ktoré majú vykryť výpadok atómu. Nehovorím, že spaľovacie motory sú to najlepšie, čo máme, ale v porovnaní s autami na batériu sú ekologickejšie ak si to tak zoberieme. A že elektromobily teraz jazdia lacnejšie? V momente ako prekročia isté hraničné množstvo, príde pekne zdanenie a vďaka novej infraštruktúre potrebnej na ich prevádzku by som sa nedivil, keby ma km v baterkovom autíčku vyšiel rovnako draho, ako keby som jazdil na V3S. Švédsko (2x toľko obyvateľov ako Slovensko) odhadlo, že na infraštruktúru spojenú s elektromobilmi potrebuje minimálne 450 miliárd € (bez peňazí na jadrovú elektráreň) a 25 rokov minimálne, aby pokryli aspoň najhustejšie obývané oblasti, vidiek má proste smolu. Nórsko (porovnateľné so Slovenskom) hovorí o cca 370 miliardách a 25 rokoch a tiež len najhustejšie obývané oblasti. A to by sa zo stavbou novej infraštruktúry muselo začať hneď, ísť optimálnym tempom a nestretnúť žiadne problémy. Ale reálnejšie to vidia na 35-40 rokov a samozrejme suma za to pôjde riadne hore.
Odpovedať