Nebudem chodiť okolo horúcej kaše, prvým vozidlom s takýmito brzdami, ktoré predávali sériovo, bol Mercedes-Benz CL generácie C215 v jednej limitovanej edícii. Ten bol v ponuke výhradne s 8 a 12-valcovými zážihovými motormi a spolu s roadsterom SL tvorili tie top verzie od značky s trojcípou hviezdou. Okrem bežných verzií však CL-ko prinieslo aj jednu výnimočnú. Bola ňou CL 55 AMG F1 Limited Edition.

Špeciálnu edíciu predstavili pred 20 rokmi v máji 2000. V tej dobe jazdili ako Safety Car vo Formule 1 práve CL verzie, z takéhoto modelu tak spravili výnimočných 55 kusov. Išlo tak o veľmi jedinečnú sériu, z ktorej sa hneď stal vyhľadávaný zberateľský artikel.

Pod prednou kapotou bol 5,5-litrový atmosféricky plnený zážihový V8, nešlo tak o najvýkonnejšiu verziu z vtedajšej ponuky, ešte výkonnejšie CL63 s V12 prišli o niečo neskôr. Tak či tak, V8 prišla s 265 kW (360 k) a 530 Nm. Okrem drobností, ako lakovanie do striebornej farby, podsvietených nástupných líšt s nápisom F1 Limited Edition či takým istým nápisom s poradovým číslom na stredovej konzole, to bola hlavne jedna technická „vychytávka“ v podobe karbón keramických bŕzd.

O pritláčanie platničiek sa staralo 8 piestikov na každom strmeni.

Tie sa dovtedy používali v motoršporte, limitovaná edícia s tým prišla ako prvý sériový automobil na svete. Brzdy prinášali lepší brzdný účinok, brzdný výkon až do 1471 kW (2000 k), teda až 5,5 násobne väčší výkon ako je výkon motora. A nižšiu neodpruženú hmotnosť (až o 60 % ľahšie voči konvenčným brzdám) a fakticky žiadne „vädnutie“ pri opakovanom brzdení z vysokých rýchlostí. Brzdový strmeň dodal popredný výrobca bŕzd, spoločnosť Brembo.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Najskôr zohriať

Proces výroby bol zaujímavý, uhlíkové vlákno s prachom a živicou lisovali do potrebného tvaru pod vysokým tlakom a potom vypaľovali pri teplote 1000 °C. Dnes už takéto kotúče nájdete v príplatkovej výbave mnohých športových modelov, napríklad aj na „bežnejšom“ Renaulte Mégane RS Trophy-R. Do bežnej výbavy áut sa však určite nedostanú, keďže ich výrobné náklady sú stále astronomické voči konvenčným oceľovým kotúčom a tiež nie sú odporúčané do bežnej premávky. Pre najlepšie brzdné účinky potrebujú správne zohriatie.

Zdroj foto: Mercedes-Benz