Hyundai nedávno svetu predstavil prvé skutočne športové auto. Teraz je k dispozícii aj na Slovensku. Lacnejšia verzia začína na 27 500 €. A verte, ide o veľmi vydarený celok!

Po rýchlej jazde za inštruktorom a hromade voľných kôl v technickej a rýchlostnej pasáži na ringu som plný pozitívnych dojmov, s ktorými sa chcem čím skôr podeliť. Okrem jazdenia bolo na programe dňa práve porovnávanie verzií i30 N a i30 N Performance.

Prvé skutočne športové auto značky

V prvom rade, Hyundai i30 N je mimoriadne schopný hothatch! Športové auto značky postavili z najlepších ingrediencií. Konkurencii právom zatopí. Budú ho predávať v dvoch variantoch. Tie sa nelíšia iba samotným výkonom, ale aj inými brzdami, nastavením podvozka, 18 verzus 19-palcovými kolesami. Navyše, N Performance má elektronický samosvorný diferenciál! Brzdy sú vnútorne chladené aj vzadu, motor má 275 koní a obúva spomínané devätnástky so šírkou 235 mm. O 1 cm širšie ako pri "obyčajnom" N.

Slabší a hravejší!

Už nebudem napínať a napíšem pocity z oboch verzií. Slabšia, 250-koňová, je hravejšia! Presne tak. Ak by som si mal vybrať auto na okresky, beriem ju všetkými desiatimi. Má mäkší podvozok a celkovo pôsobí veľmi prívetivo. Nedotáčavosť sa prejaví len pri jazde „na debila“ a po uvoľnení plynu v zákrute sa auto krásne stočí dovnútra. Na tomto sme sa zhodli viacerí. Výkonový deficit 25 koní výrazne necítiť, dvojliter ťahá v celom spektre otáčok. Ani neviete, a ste na obmedzovači. Ľudia z Hyundai hovoria, že viac než o RPM ide pri vývoji o BPM. Teda o zážitky za volantom, zábavu a hravosť. To spĺňa aj slabšia motorizácia bez debát.

N Performance je väčší drsňák

Ak ich bezprostredne porovnám, N Performance je lepšie pripravený na okruhové bláznenie. Silné brzdy nevädnú, má samosvor, širšie gumy. Je úžasný, mne sa však zdal viac nedotáčavý ako N. Dvojlitrový turbomotor má vo vysokých otáčkach výraznejšiu špičku. Ide len o odlišné softvérové naladenie. Ktorú verziu by som si vybral? Obe sú skvelé, na okresky „stačí“ i30 N. Je hravejší, poddajnejší a výkonový deficit na okruhu necítiť. O to menej ho budete vnímať na bežných cestách. Do bodky napĺňa filozofiu hothatchov.

Skvelý zvuk štvorvalca a automatický „rev matching“

Pre obe verzie platí presné, tuhé a mechanické radenie. Navyše, s automatickým rev matchingom pri podradení! Výfuk vyludzuje krásne tóny (N Performance znie ešte agresívnejšie s návykovým praskaním). Nový Hyundai kúpite len so 6-stupňovým manuálom. Zatiaľ... Autá bez rozdielu verzií zvládli celodenné jazdenie na okruhu s bravúrou. Išli sme často na 100 % (a aj za limit), dupali „plné“ brzdy, motor trápili v obmedzovači a teplota oleja stúpala aj k 130°C. Klobúk dole, všetky autá tvrdú drezúru vydržali.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Príjemné ceny za kus výborného auta

Na akcii zverejnili aj oficiálne ceny nového modelu. Hyundai i30 N stojí 27 490 eur, ostrejší N Performance 29 990 eur. Konkurenti sa musia mať na pozore.