Seat Toledo prvej generácie bol zásahom do čierneho a jeho históriu, aj technické špecifikácie si môžete pripomenúť v nedávnom článku Kedysi patril k bežnému koloritu našich ciest, dnes je raritou. Koniec prvého štvrťroka 2022 je však príležitosťou aspoň rýchlo zaspomínať na jeho vstup na slovenské trhy, teda lepšie povedané, na územie novobudovanej českolslovenskej trhovej ekonomiky. Presne pred 30 rokmi totiž zástupcovia automobilky strhli prvýkrát plachtu z novinky, ktorá sa svetu odprezentovala len rok predtým. A treba uznať, že prvé Toledo spôsobilo pozitívny šok. V porovnaní s predchádzajúcim Seatom Malaga (čo bol modifikovaný Fiat Regata) to bolo nebo a zem.

Spomínate na Malagu? Vychádzala ešte z Fiata a bola predchodcom prvej generácie Toleda.

Seat akceleroval do výšin

Dnes si už len ťažko predstavíme situáciu, kedy imidž španielskej značky zo dňa na deň doslova explodoval a vyletel do výšin, v ktorých svojho času nelietal ani materský Vollkswagen. Seat síce už od polovice 80. rokov patril pod jeho krídla, no veľmi podarený dizajn z pera štúdia Giugiaro Italdesign (to isté štúdio mimochodom „kreslilo“ aj predchádzajúci Seat Malaga) a solídna konštrukcia (VW Golf Mk. 2) ho okamžite poslali medzi elitu vtedajšieho českolosvenského a rok na to aj slovenského trhu. Prekážkou jeho väčšieho rozšírenia bola samozrejme cena, kedy ste za základnú verziu museli zaplatiť takmer pol milióna Kčs (Škoda Favorit v tom čase stála výrazne menej ako polovicu jeho ceny), no to mu zároveň dodávalo potrebný imidž a záruku, že ste boli s Toledom patričnou hviezdou v spoločnosti. Toledo bolo známkou vášho postavenia a dôkazom, že ste sa v novobudovanom kapitalizme rozhodne nestratili.

Prvé Toledo si užilo chvíľku slávy aj počas letných olympijských hier v Barcelone (1992).

Konštruktéri z neho navyše šikovne urobili dobre maskovaný liftback, takže do kufra s objemom 550 l ste sa dostávali cez veľké piate dvere. A na to nemal odpoveď ani podobne drahý VW Vento. V roku 1992 ho chceli naozaj takmer všetci a Seat sa počas 90. rokov skutočne vyhrieval na výslní. Záujem o Toledo prvej generácie podporili aj dve modernizácie a príchod ďalšej legendy - naftového motora TDi. Väz mu nakoniec v roku 1996 zlomila až prvá novodobá Octavia. Práve tá je príčinou toho, prečo sa už druhá generácia Toleda nechytila tak, ako predchodca. Seat navyše opustil konštrukciu liftbacku a vrátil sa k menej praktickému sedanu (zatiaľ čo Octavia paradoxne prebrala karosársku koncepciu prvej generácie Toleda). História pritom píše zaujímavé príbehy, práve prvá generácia Octavie mala prísť pôvodne s dizajnom Toleda druhej generácie. Po zmene taktiky jej masku a detaily nakoniec prepracovali do už známej podoby novodobých škodoviek a pôvodný návrh poslal koncern VW o dva roky neskôr na trh s logom Seatu (Toledo Mk. 2).

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov