Príbeh automobilky Lexus sa oficiálne začína v januári 1989 v USA, keď sa na autosalóne v Detroite svetu slávnostne predviedol luxusný japonský sedan vtedy ešte neznámej značky Lexus. Už vtedy však bolo Japoncom jasné, že len v Amerike nezostanú, už o rok neskôr sa tak prvý Lexus dostáva aj do Európy. Osemvalcová limuzína s nič nehovoriacim označením Lexus LS 400 tu zamierila rovno medzi najluxusnejšie európske sedany a hneď ukázala, ako má vyzerať skutočná kvalita. Začiatky však boli ťažké a v Európe to nemal Lexus rozhodne na ružiach ustlané.
Do vývoja tohto auta investovala Toyota viac ako miliardu dolárov. V roku 1989 to boli obrovské peniaze prekonávajúce akýkoľvek iný luxusný sedan.
Sen sa napĺňa
Automobilka Toyota snívala o vstupe do najvyššieho luxusného segmentu prakticky už od 70-tych rokov, jej vedenie však vývoj superluxusného sedanu odsúhlasil až v roku 1982. Japonci boli perfekcionalisti a v priebehu nasledujúcich šiestich rokov minuli na vývoj viac ako miliardu USD, čo boli neuveriteľné peniaze. Dali do toho naozaj všetko a na vývoji auta s interným označením F1 (Flagship 1) pracovalo 1400 vývojárov. Ďalších 2300 technikov neskôr zhmotňovalo ich predstavy a celé to nakoniec balilo do karosérie až 60 dizajnérov. Toyota do toho skrátka dala úplne všetko. Vedenie šlo až tak ďaleko, že pre najluxusnejšiu Toyotu vytvorilo spomínanú značku Lexus.
Veď je to japonská „Čína“
Najviac diskusií vyvolal pri predstavení auta jeho dizajn. Japonci totiž nenechali nič na náhodu a neexperimentovali s expresívnymi tvarmi karosérie. Vrhli sa na konzervatívny štýl skopírovaný z konkurenčného Mercedesu triedy S (W126, tzv. „Čína“). V USA však tento recept zabral a nový osemvalcový Lexus LS 400 (UCF10) sa stal takmer okamžite hitom.
Z niektorých uhlov pripomínal veľký Lexus konkurenčný Mercedes-Benz S (W126), z iných zasa BMW 7 (E32).
Technologický líder
A čím prvý Lexus predbehol konkurenciu? Predovšetkým technológiami. Bodové zvary boli údajne 1,5-krát pevnejšie, LS 400 však priniesol aj laserové zvary, netradične vysoké množstvo tlmiacich materiálov, dostal aj dvojité steny medzi motorom a kabínou a kufrom (medzera bola vyplnená novými tlmiacimi materiálmi), dvere dostali viacnásobné tesnenia, sklá boli akustické a osemvalcový motor 1UZ-FE s výkonom 180 kW (245 k) konštruktéri uložili do hydraulických silentblokov. Hydroelastický silentblok dostalo aj niekoľko ramien podvozka, diferenciál mal jemnejšie zuby a dvojdielny kardan špeciálne vyvážili, aby neprodukoval žiadne vibrácie. Kultúrou jazdy a tichom na palube bol Lexus LS 400 nedostihnuteľným a objektívne naň po tejto stránke nemali ani zabehnutí európski prémioví producenti.
Len dokonalosť nestačí
Ako sa však v prvej generácii tohto sedanu ukázalo, v Európe len dokonalosť nestačí. Miestni zákazníci vyžadovali tradíciu, osobnosť a ďalšie ťažko merateľné veličiny, ktoré novovzniknutý Lexus bez histórie nemal. A tak sa aj napriek svoje dokonalosti a neprekonateľnej kultúre a komfortu jazdy európski zákazníci prikláňali stále častejšie k BMW, Mercedesu či dokonca Jaguaru XJ. Lexus sa však nedal odradiť, veci poupravil a už v roku 1994 predstavil druhú generáciu sedanu LS 400. Že to bolo správne rozhodnutie, ukázali rastúce predaje a vytvorenie veľkej a stabilnej základne klientov, ktorú dodnes tvoria pravdepodobne najlojálnejší zákazníci tohto segmentu.
Japonské autá sa často stávali predmetom profesionálneho tuningu. Lexus LS 400 nebol výnimkou.