Wankelov motor, pomenovaný podľa vynálezcu, respektíve vedúceho tímu inžinierov, Felixa Wankela, má viac ako 50 rokov. Prvý funkčný prototyp predstavili v roku 1957, teda presne pred 60 rokmi. Motor DKM 54 dával 16 kW (21 k). Vtedy však rotoval nielen piest, ale aj steny okolo. Výmena sviečky tak znamenala rozobratie motora. Z tohto dôvodu sa tak presadil druhý typ, v ktorom rotoval už len piest.

Celkovo Mazda vyrobila 2 prototypy, 1 výstavný prototyp, 80 predprodukčných vozidiel, 343 Cosmo Sport prvej série a 1 176 modelov druhej série.

Na novinku sa tešilo množstvo výrobcov a tak začali do projektu pristupovať aj značky ako Alfa Romeo, Mercedes-Benz, Nissan, Porsche alebo Rolls-Royce. V úzadí stála Mazda, ktorá sa ako jediná presadila o jeho veľkosériové rozšírenie a pokračovala s jeho produkciou až do roku 2012. Mazda RX-8 čaká v súčasnosti na nástupcu a je otázne, či niekedy príde...

Predchodca a posledný bojovník s Wankelom pod kapotou.

Cosmo Sport Series I

Vráťme sa však do minulosti, konkrétne do roku 1967. Presne v máji začali schádzať z výrobných liniek modely Cosmo Sport, ktoré začali novú éru Wankelu v Mazde. Na exportných trhoch ste ju mohli kúpiť pod označením 110S. To bolo odvodené od výkonu motora.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Ten bol hneď dvojrotorový, s dvoma sviečkami pre každý spaľovací priestor. Zdvihový objem bol 2x0,5 litra. Maximálny výkon bol 81 kW (110 k) a krútiaci moment vrcholil hodnotou 131 Nm. Motor využíval tiež 4-komorový karburátor. Len 4-stupňová manuálna prevodovka umožnila maximálnu rýchlosť 185 km/h a automobil zrýchlil na 100 km/h za 8,7 sekundy. Štvrť míle (400 m) s pevným štartom zvládlo kupé za 16,4 sekundy.

Všimnite si veľký kompresor klimatizácie, ktorý má rozmery takmer polovice motora.

Vpredu ste našli 254 mm kotúčové brzdy, vzadu len 201 mm bubnové brzdy. Predná náprava má nezávislé zavesenie, naopak, vzadu bola tuhá náprava s De Dion zavesením. Automobil bol voči konkurenčnej Toyote 2000GT lacnejší, predajom mal napomáhať aj fakt, že Cosmo Sport ťažil z nízkej cestnej dane odvodenej od zdvihového objemu motora.

Cosmo Sport Series II

Rok po premiére, v júli 1968, prichádza na scénu takzvaná Series II. Tá dostala niekoľko noviniek. Motor mal výkon až 95 kW (128 k) a krútiaci moment vzrástol nepatrne na 140 Nm. Za motor sa nasťahovala 5-stupňová prevodovka, s ktorou dokázalo kupé dosiahnuť maximálnu rýchlosť 193 km/h a čas na štvrť míle (400 m) sa skrátil na 15,8 sekundy.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Na náročnom okruhu Nürburgring si odjazdili tieto modely 84-hodinové podujatie Marathon de la Route. Nanešťastie, autá s japonskými vodičmi museli skončiť v 82. hodine pre zničenú nápravu. Wankel však stále fungoval. Druhé auto s belgickým vodičom sa dokonca umiestnilo na skvelom štvrtom mieste. To povzbudilo Mazdu a presvedčilo verejnosť o spoľahlivosti Wankelu.

Wankelov motor mal kompaktné rozmery.

Ďalší osud modelu skončil v roku 1972. Nástupca prišiel až v roku 1975, medzinárodne predávaný pod názvom Mazda RX-5. Tak sa začala písať história rotačných modelov od Mazdy, ktorá skončila nedávno s Mazdou RX-8. O nástupcovi sa už dlhšie šepká, existujú tiež koncepty Mazda RX-Vision, produkčná verzia však zatiaľ neexistuje.

Celkovo Mazda vyrobila 2 prototypy, 1 výstavný prototyp, 80 predprodukčných vozidiel, 343 Cosmo Sport prvej série a 1 176 modelov druhej série. Dnes patrí malé kupé od Mazdy k vyhľadávaným veteránom, ktorých ceny stúpajú do výšin. Aktuálne je na predaj 1 kupé na nemeckom serveri mobile.de, ktorého cena je 119-tisíc €.