Volvo 850 alebo 855, ako sa označuje kombi verzia, nemalo priameho predchodcu (aspoň nie priamo, keď by vystriedal nejakého predchodcu). Automobil bol braný do strednej triedy, teda taká konkurencia pre nemecké Audi A4/80, BMW 3 či Mercedes-Benz C. Vo výrobe bol od 1991 do 1996, keď ho vystriedal mierne zaoblenejší, avšak len výraznejšie faceliftovaný model S70 a V70. Zaujímavosťou 850ky bolo, že v ponuke ste našli len 5-valcové motory. Ale o tom nižšie.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Pri uvedení na trh v roku 1991 pôsobilo Volvo 850 skutočne moderným dizajnom. Ani autá na začiatku 90-tych rokov neboli dokonale zaoblené a 850ka kopírovala štýl väčšieho 940 a 960 s náznakom minulosti, teda „krabicoidného“ švédskeho dizajnu. Najprv bolo v ponuke len ako sedan, od roku 1993 prišiel aj kombík. Je pritom zaujímavé, že ak ste v minulosti tieto autá stretávali, vo väčšine to bol práve kombík.

4 airbagy a SIPS

Predná náprava využívala bežný MacPherson, vzadu ste našli tuhú nápravu, aj keď trocha odlišnú. Mala totiž 2 priečne ramená, spojené spolu do jedného celku. V roku 1996 prišla ešte novinka v podobe systému AWD, teda pohonu oboch náprav. Pohon zadnej nápravy zabezpečovala viskózna spojka. Jediný dostupný motor pár mesiacov vo výrobe bol 2,4-litrový zážihový päťvalec s 142 kW (193 k). Bolo to tiež prvé auto od Volva so systémom ochrany SIPS, teda ochranou posádky pri bočnom náraze. Dá sa to spoznať podľa zosilnených B-stĺpikov pri podlahe vozidla.

Od roku 1994 už so 4 airbagmi.

Nehnije a nehnije

Výbava bola rozsiahla, za príplatok tu bola koža, dvojzónová klimatizácia, vyhrievanie predných či zadných sedadiel alebo bočné airbagy pre predných cestujúcich. Zaujímavosťou boli verzie Bi-Fuel, teda jazdiace na benzín aj stlačený zemný plyn. Škoda, že už tento systém Volvo dnes neponúka ako altenratívu k hybridom. Nesmieme zabudnúť na protikoróznu ochranu a švédske plechy. Ani najstaršie 850ky vo veľkom nehrdzavejú, ak teda neboli jazdené do rozpadnutia alebo opravované.

Len 5 valce

Ako som spomínal, 850ku poháňali len 5-valcové radové motory, vždy uložené vpredu naprieč. Základom bol dvojlitrový zážihový motor so 105 kW (143 k), vyššie stál 2,4-litrový motor s 103 kW (140 k) alebo 106 kW (144 k). Ešte vyššie stál tento motor so 4-ventilovou technikou a 125 kW (170 k). Neskôr prišiel najslabší 2,0 liter s 93 kW (126 k).

To zaujímavé sa však začínalo s prívlastkom T-5. Ponúkalo 166 kW (226 k), aby neskôr posilnilo na T-5R s 177 kW (241 k) až napokon na najsilnejšie R s 184 kW (250 k). Všetky tieto motory mali zdvihový objem 2,3 litra a samozrejme 5 valcov s preplňovaním turbodúchadlom. Slávne eRko malo s automatickou prevodovkou znížený výkon na 177 kW (240 k). Manuálna verzia pritom dostala samosvorný diferenciál, určite sa k autu hodí viac. Napríklad táto najvýkonnejšia verzia s manuálnou prevodovkou dokázala zrýchliť z 0 na 100 km/h za úctyhodných 6,6 sekundy.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Doba sa menila, a tak aj pod kapotu 850ky pribudla vznetová verzia. Keďže v tej dobe spolupracovali s Audi aj vo väčšom 940, tak pod kapotu 850ky pribudol prvý TDI 5 valec, slávne 2,5 TDI s 103 kW (140 k). Všetky verzie motorov mali 5-stupňové manuálne prevodovky, príplatkovo niektoré aj 4-stupňové automatické.

Lietajúca tehla na okruhu

Azda netreba ani pripomínať, že Volvo s modelom 850 asi ako prvé nastúpilo do motoršportu s kombi karosériou. V sérii BTCC ste mohli vidieť doslova „skákať“ tvrdo naladené modely. Vo svojej dobe išlo o veľmi skvelú propagáciu modelu. Autá jazdili s päťvalcom 2,0 (atmosférickým), ktorý produkoval okolo 213 kW (290 k), mali 6-stupňovú sekvenčnú prevodovku a minimálna váha vtedajších predpisov bola na úrovni 950 kg pre FWD autá.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Dnes, 30 rokov od začiatku produkcie prvých modelov, ktoré môžu získať veternásku testáciu, je situácia s jazdenými autami veľmi rozdielna. Bežné motorizácie takmer nemajú cenu, aj pekné kúsky nájdete na predaj za 2000 eur. Cenené sú samozrejme verzie T-5, T-5R a najviac R. S manuálnou prevodovkou je ich na predaj málo a ceny prekračujú 10 tisíc eur. Veľmi zaujímavý model pre zákazníka, ktorý chce „neokukaný“ youngtimer.

zdroj foto: Volvo