Presne pred 20 rokmi, v septembri 2003 spoznali vodiči v neďalekej Viedni novinku – úsekové meranie rýchlosti. Nový druh radarov sa odvtedy v susednej krajine ujal a dnes číha na cestných pirátov hneď na viacerých miestach. Okrem fixných zariadení využívajú v Rakúsku aj 20 sérií mobilných prístrojov, ktoré nasadzujú podľa potreby napríklad na miestach, kde prebiehajú stavebné práce a v dôsledku toho je na tom-ktorom úseku znížená rýchlosť.
Jedným dychom treba dodať, že systém sa Rakúšanom osvedčil a počty nehôd už na prvom úseku, kde ho nainštalovali (viedenský diaľničný tunel Kaisermühlen), sa citeľne znížili. Odvtedy sa tu neudiala ani smrteľná nehoda. Fixných meraní úsekovou formou majú v Rakúsku dnes celkovo šesť: spomínaný tunel Kaisermühlen (diaľnica A22), diaľnica A2 Krumbach-Grimmenstein, tunel Ehrentaler Berg rovnako na A2, Bindermichl/Niedernhart (A7), Plabutschtunnel (A9), Arlbergtunnel (S16).
Jedna takáto inštalácia stojí milión eur, tá mobilná je pritom lacnejšia – vychádza na zhruba 200-tisíc, píše rakúsky denník Kronen Zeitung.
U nás ich zatiaľ nemáme
Na Slovensku zatiaľ úsekové meranie rýchlosti nemáme. V minulosti ho žiadala Národná diaľničná spoločnosť a s návrhom prišla na základe toho, že mnohých pracovníkov na diaľniciach ohrozujú nezodpovední vodiči jazdiaci prirýchlo. V takýchto prípadoch, ako popisujú slovenskí diaľničiari, by bolo možné nasadiť práve mobilné zariadenia na úsekové vyhodnocovanie rýchlosti.
Slovenské ministerstvo vnútra sa rozhýbalo s projektom klasických radarov, ktoré budú mimo iného pokutovať aj rýchlosť a vyhlásilo verené obstarávanie. Firmy sa môžu do štátneho tendra v súčasnosti stále prihlásiť.
Zdroj: Kronen Zeitung, foto: Salzburger Nachrichten