Vyhlásené verejné obstarávanie znamená dôležitý míľnik v rámci projektu stacionárnych radarov, ktoré majú prísny okom dohliadať na slovenskú cestnú premávku. Ministerstvo vnútra konzultovalo prípravu verejnej súťaže s viac než 20 možnými dodávateľmi z rôznych krajín, píše agentúra TASR.
Štát sa chystá nateraz obstarať celkovo 279 radarov a kamier, ktoré majú naprieč krajinou vyhodnocovať porušenie pravidiel na cestách, ako je maximálna povolená rýchlosť, jazda na križovatke „na červenú“ a takisto ignorovanie „STOPky“.
Časť zaplatí Brusel
Hodnota verejnej súťaže je takmer 73 miliónov eur, uvádza agentúra TASR. Sčasti má byť projekt financovaný z európskych peňazí.
„Verejné obstarávanie zahŕňa nákup, montáž a sprevádzkovanie 279 stacionárnych radarov a analytických kamier na automatizované odhaľovanie prekročenia maximálnej povolenej rýchlosti, prejazdu na červenú a nerešpektovanie značky Stop v predpokladanej hodnote 12,4 milióna eur bez DPH. Táto súčasť zákazky je financovaná z Plánu obnovy a odolnosti SR,“ skonštatovalo ministerstvo vnútra.
Obstarávanie zahŕňa aj ďalšie služby nevyhnutné pre správne fungovanie radarov. Ide napríklad o kalibráciu, údržbu a prevádzku zariadení v priebehu 8 rokov. Zahrnutý je aj potrebný softvér a taktiež opcia na kúpu ďalších radarov a analytických prístrojov.
Je možné, že štát bude v snahe zvýšiť bezpečnosť na cestách pokračovať a nakúpi ďalšie radary. Konkrétne počíta opcia s možnosťou dodávky dodatočných 650 radarov, respektíve kamier. Firmy môžu posielať ponuky v rámci verejného obstarávania ešte necelý mesiac, konkrétne do 9. októbra.
Málo nehodových úsekov?
Isté je, že radosť z najnovšieho posunu v projekte slovenských radarov a kamier budú mať policajti. Slovenská polícia si od projektu sľubuje možnosť sčasti odľahčiť policajtov od úloh, ktoré prevezmú nové digitálne zariadenia. Stacionárne radary aj analytické kamery budú posielať pokuty automaticky poštou, takže polícia bude mať aj menej byrokratickej práce.
Kritike však čelil pôvodný výber úsekov, na ktorých majú nové radary rozdávať pokuty. Chýbajú vraj medzi nimi mnohé štatistiky nehodové cesty. Štát sa zjavne rozhodol prioritizovať rýchlosť implementácie celého projektu, pričom v niektorých oblastiach by sa mu meracie prístroje inštalovali ťažšie.
Zdroj: TASR / foto: cz.depositphotos.com