Range Rover Sport SVR stanovil nový rekord, na severnej slučke, pre SUV. Zotrel však aj mnoho, o tonu ľahších, športových áut.
S čím teda máme dočinenie? Oddelenie špeciálnych vozidiel si zobralo do parády najnovší Range Rover Sport. Hoci má byť výrobca na čo hrdý už pri bežných verziách, tento raz vzali auto na Nürburgring, kde ho vyladili na cestnú beštiu. Pod kapotou tohto prerasteného športovca nájdeme 5,0 litrový prepĺňaný 8-valec. Je to rovnaký celohliníkový V8 s kompresorom, ktorý automobilka montuje aj do Jaguaru F-Type R. V Range Rovery Sport SVR poskytuje maximálny výkon 405 kW (550 k) a krútiaci momenet 680 Nm. Oproti najrýchlejšej bežnej verzii Range Roveru Sport, ktorý poháňa ten istý motor, je to nárast o 30 kW a 55 Nm. Výsledkom je zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 4,7 s a maximálka obmedzená na 260 km/h.
No toto SUV nie je obdivuhodné iba zrýchlením. Oddeleniu špeciálnych vozidiel sa totiž podarilo naladiť podvozok a celé auto tak, že viac ako 2 tonový Range Rover Sport SVR, na Nürburgringu zotrel aj mnoho športových áut. Uprostred leta totiž dosiahol čas 8 minút a 14 sekúnd. Nechal za sebou napríklad BMW 1 M (8:15), niekdajšieho kráľa predokoliek Renault Megane R26.R (8:16.9), výborné BMW M135i z roku 2012 (8:18), alebo Porsche Boxter S z roku 2009 (8:18). Hoci má každé z nich o poznanie nižší výkon väčšina z nich má takmer o tonu menšiu hmotnosť a výrazne nižšie ťažisko. Range Rover Sport SVR tým zároveň stanovil nový rekord, na severnej slučke, pre SUV. Za najbližšieho konkurenta by sa v tabuľke časov na Nürburgringu dalo považovať BMW X6 M z roku 2009 s časom 8:24. O ďalších 10 s horší čas potom dosiahlo Porsche Cayenne Turbo. V roku 2008 s ním Patrick Simon dosiahol čas 8:33.99. Ďaleko za nimi je potom Jeep Grand Cherokee SRT-8 MkII s časom 8:49. Mimochodom predošlá generácia Range Roveru Sport s kompresorom prepĺňaným V8 dosiahla čas 8:55. Otázkou je či týmto Angličania rozpútajú podobný súboj ako môžeme sledovať v prípade predokoliek. BMW totiž iba nedávno predstavilo novú generáciu dvojičiek X5 M a X6 M.
Extrémne SUV poháňa rovnaký celohliníkový V8 s kompresorom, ktorý automobilka montuje aj do Jaguaru F-Type R. V Range Rovery Sport SVR poskytuje maximálny výkon 405 kW (550 k) a krútiaci momenet 680 Nm.
Vyššie som už spomenul, že túto beštiu poháňa 5,0 litrový 8-valec, s usporiadaním valcov do V, prepĺňaný kompresorom. Poďme sa naň však pozrieť bližšie. Motor má hliníkový blok s liatinovými vložkami valcov. Rovnako hliníkové sú aj hlavy valcov. Samozrejmosťou je vysokotlaké priame vstrekovanie paliva a nezávislé časovanie sacích aj výfukových ventilov. Nárast výkonu dosiahli technici novým programom v riadiacej jednotke Bosh a zvýšením maximálneho tlaku kompresora. Svojou troškou do mlyna prispel aj úplne nový aktívny výfukový systém. Jeho potrubia majú priemer 60 mm, čo je o 5 mm viac ako má bežný model V8 s kompresorom. Tým zaujímavejším prvkom však v tomto prípade sú elektronicky ovládané ventily vo výfukovom systéme. Za bežných okolností budete s Range Roverom Sport SVR jazdiť, do približne 3 000 otáčok za minútu, relatívne v tichu. Za touto hranicou ale dá riadiaca jednotka pokyn na otvorenie vetilov a nechá voľný priebeh výfukovým plynom a zvuku motora. Ak však nechcete na seba upozorňovať ani vo vyšších otáčkach, môžete aktivovať tichý mód a ventily vo výfukovom systéme zostanú zatvorené.
Za extrémnu dynamiku Range Rover Sport SVR nevďačí len motoru. Jeho krútiaci moment putuje cez, na krátko sprevodovanú, 8-stupňovú automatickú prevodovku ZF 8HP70, na všetky štyri kolesá. Prevodovka spolupracuje s manažmentom motora a počas preraďovania smerom nahor cielene na krátky čas preruší prívod paliva. Malo by to priniesť skrátenie času potrebného na preradenie. Riadiaca jednotka prevodovky navyše sleduje vstupy ako akcelerácia, brzdenie, bočné sily v zákrutách, potrebu podradenia (kickdownu), či dokonca sklon vozidla a na základe toho vyberie jeden z 25 programov. Prevodovka sa tak dokáže prispôsobiť aktuálnym podmienkam a jazdnému štýlu vodiča. Samozrejmosťou sú bleskové medziplyny pri podraďovaní, či podržanie nižšieho prevodového stupňa v prípade, že potrebujete opakovane zrýchľovať. Prevodovka by tak mala rozoznať napríklad sériu predbiehaní a nepreradiť vyššie práve v záujme zrýchlenia. Pri takto športovo ladenom aute výrobca samozrejme nemohol opomenúť ani možnosť manuálneho radenia. Vodič na to môže použiť buď pádla pod volantom, alebo páku voliča automatickej prevodovky. Tá v manuálnom režime funguje presne tak ako má. Smerom dopredu budete podraďovať a smerom dozadu budete preraďovať stupne smerom nahor. Automobilka dokonca deklaruje, že v manuálnom režime prevodovka podrží prevodový stupeň v obmedzovači bez preradenia. Prevodovka v tomto režime samočinne preradí iba smerom dolu, ak by bol motor v príliš nízkych otáčkach.
Systém pohonu oboch náprav za normálnych okolností rozdeľuje hnaciu silu v pomere 50:50 medzi prednú a zadnú nápravu. Ak si to však okolnosti vyžiadajú je schopný poslať 100% na jednu nápravu. Rozdelenie krútiaceho momentu medzi nápravy má na starosti lamelová, elektricky ovládaná spojka, ktorá je súčasťou medzinápravového diferenciálu. Súčasťou systému je aj redukčná prevodovka. Vodič ju môže aktivovať tlačidlom na prístrojovke a s aktívnou redukciu môže jazdiť rýchlosťami do 60 km/h. Redukčný prevod má hodnotu 2,93:1. Maximálny prevod celého pohonného systému sa pomocou neho vyšplhá na 45,54:1. Aj to dokazuje, že Range Rover Sport ani v takto ostrej verzii neprišiel o svoje povestné terénne schopnosti. Výrobca v záujme rýchlejších prejazdov zákrut prekalibroval samosvorný diferenciál na zadnej náprave. V JLR ho volajú Dynamic Active Locking Differential a po úprave sa uzamkne skôr ako v bežných verziách. To by malo pomôcť, nie iba pri rýchlych prejazdoch zákrut, ale aj pri šprintoch z nulovej rýchlosti. Špecialisti z JLR prekalibrovali aj systém vektorovania krútiaceho momentu tak, aby eliminovali nedotáčavosť.
Vývojový tím sa snažil zachovať komfort a terénne schopnosti povestené pre Range Rover Sport aj vo verzii SVR. Naznačuje to aj rozsah nastavenia svetlej výšky vozidla. Tá sa môže dosiahnuť až 235 mm. Auto si dokonca zachovalo schopnosť prebrodiť 850 mm hlbokú rieku.
Podvozok, vývojový tím, odlaďoval na anglických vidieckych cestách, nemeckej diaľnici a najmä na Nürburgringu. Vpredu sa veľké SUV spolieha na nápravu s dvojitými lichobežníkovími ramenami, zatiaľ čo vzadu nájdeme viacprvkovú nápravu typu Multi-link. Okrem nezávislého zavesenia kolies sa o schopnosti auta na ceste aj v teréne stará najmä vzduchové pruženie a systém tlmenia Active Dynamics. Ten využíva kontinuálne nastaviteľné magnetoreologické tlmiče. Systém pritom monitoruje pohyb vozidla minimálne 500-krát za sekundu. V závislosti na aktuálnych podmienkach tak okamžite prispôsobí tuhosť tlmenia podmienkam na ceste a povelom vodiča. Range Rover Sport SVR okrem toho využíva dvojkanálový systém zabraňujúci náklonom karosérie. Má názov Active-Roll Control (ARC) a využíva dva aktuátory (po jednom na každej náprave) poháňané hydraulickým čerpadlom. Ak systém zaznamená náklon karosérie, vyvinú aktuátory krútiaci moment v opačnom smere. To všetko by malo umožniť vyššie rýchlosti pri prejazde zákrut. Výrobca sa však, aj napriek obdivuhodným výkonom na trati a výrazne športovému charakteru, snažil zachovať komfort a terénne schopnosti auta. Naznačuje to koniec koncov už, vyššie popísaný, systém pohonu oboch náprav, ale aj rozsah nastavenia svetlej výšky vozidla. Tá sa môže meniť od 50 mm do 235 mm. Auto si dokonca zachovalo schopnosť prebrodiť 850 mm hlbokú rieku. Pre jazdu v teréne Range Rover využíva systém Terrain Response, ktorý dáva vodičovi možnosť voľby zo 6 nastavení podvozka a pohonnej sústavy. Podľa povrchu, na ktorom práve idete si môžete zvoliť z módov: General, Dynamic, Tráva/Štrk/Sneh, Blato a jazda v koľajách, Piesok, a jazda po skalách. Samozrejmosťou je elektrický posilovač riadenia s premenlivým účinkom a variabilným prevodom.
Zmenám sa nevyhla ani karoséria. Najmä optickým na zvýraznenie potenciálu auta. Oddelenie špeciálnych vozidiel nadelilo najvýkonnejšiemu sériovému Range Roveru nový body kit. Obsahuje prepracovaný predný a zadný nárazník a spoiler na hornej hrane piatych dverí. Okrem nich však dostali nový tvar aj výduchy na kapote a na blatníkoch, vyhotovené v tmavej farbe, rovnako ako maska chladiča. Zmenám sa nevyhol ani interiér. Dominujú mu športové predné sedadlá, ktorým zdatne sekundujú zadné. Auto je tak viac menej štvormiestne, hoci je oficiálne pripravené aj pre príležitostného piateho pasažiera. Samozrejmosťou je kožené čalúnenie a hliníkové prvky interiéru. Hliník však môže v prípade záujmu nahradiť karbón.
Na anglickom trhu bude automobilka predávať Range Rover Sport SVR za 93 450 libier. To je približne 119 000 eur.
Range Rover Sport SVR | |
Karoséria | Hliníková samonosná |
Vonkajšie rozmery d / š / v (výška v off road režime): |
4 872 mm / 2 018,5 mm / 1 780 mm (1 845 mm) |
Rázvor: | 2 923 mm |
Zdvihový objem: | 4 999,7 cm3 |
Počet valcov / ventilov: | 8 / 32 |
Maximálny výkon: | 405 kW (550 k) |
Maximálny krútiaci moment: | 680 Nm |
Maximálna rýchlosť: | 260 km/h elektronicky obmedzená |
Zrýchlenie 0 - 100 km/h: | 4,7 s |
Spotreba mesto/mimo/mix (l/100 km): | 18,3 / 9,7 / 12,8 |
Prevodovka: | 8-st. automatická ZF 8HP70 |
Pohotovostná hmotnosť: | 2 335 kg |
Brzdy: |
380 mm vetrané kotúče vpredu 365 mm vetrané kotúče vzadu |
Podvozok: |
Dvojité lichobežníkové ramená vpredu Viacprvková náprava Multi-link vzadu |
Pohon: | 4x4 s redukciou |
Rozmery kolies: | 275/45 R21 (295/40 R22 za príplatok) |
Objem nádrže: | 105 l |