Dacia vznikla už v roku 1966, prvé modely však vyšli z rumunskej Mioveni až v roku 1968. Prišla na trh východnej Európy ako lacný a robustný automobil, ktorý mal zvládať nástrahy nie príliš kvalitných rumunských, ale aj iných východoeurópskych ciest.
Prvá výroba licenčne upraveného Renault-u 8 bola známa ako Dacia 1100. Už o rok neskôr obohatil program model Dacia 1300, ktorý bol zase licenčný Renault 12. Zatiaľ čo prvé licenčné Renault 8-mičky vydržali vo výrobe len do 1972, novší kúsok 1300 a neskôr 1310 až do roku 2004, kedy išlo už o skutočne prehistorické auto na európskych cestách. Je pravda, že automobil postupne modernizovali, ale také prvky ako ABS či airbagy nikdy nedostal.
Znovuzrodenie menom Logan
Novodobá história sa začala písať ešte pred rokom 2004, konkrétne v 1999, keď prišlo k spojeniu so skupinou Renault. Zo začiatku išlo o jednoduchý recept, ponúknuť za nízke náklady robustné a spoľahlivé auto, s overenými motormi. Tento atribút si Dacia drží dodnes, k tomu však pridala aj moderné prvky vybavenia a bezpečnosť na úrovni západných európskych áut.
Novodobý model Logan, ktorý prišiel v roku 2004, znamenal revolúciu v nízkonákladovej osobnej doprave. Projekt bol vyvíjaný ako pre rozvíjajúce sa trhy so základnou cenou 5 000 eur. I keď u nás sa nikdy za tak nízku sumu nepredával, bolo to hlboko pod 10 tisíc eur. Prakticky to bolo najlacnejšie nové auto na našom trhu.
Novodobý Logan bol úspechom.
Ďalšie modely
Už v roku 2008 však prišiel model Sandero, ako rodinný hatchback. Ten nebol len nudne vyzerajúcim autom, ale jeho dizajn mal už skutočne tendenciu sa ľuďom aj páčiť. K tomu sa pridali nielen overené, ale už aj nové motory, ktoré nie vždy boli tým pravým. Vždy však bol na výber niektorý z osvedčených pohonných motorov.
Duster ho nasledoval v roku 2010.
Rok 2010 znamenal ďalší úspech, príchod prvého SUV Dacia Duster. Popularita SUV na trhoch v Európe lámala a stále láme rekordy, čoho si boli vedomí aj v skupine Renault. Ponúknuť preto plnohodnotné SUV s nízkou obstarávacou cenou bola „trefa do čierneho“. A príbeh pokračuje s jeho druhou generáciou, ktorá je stále mimoriadne obľúbená aj medzi aktívne využívajúcimi ľuďmi.
Nová doba si však žiada aj najnovšie technológie a pohľad do budúcnosti a tak tu máme aj prvý elektromobil, Dacia Spring. Ide opäť o najlacnejšie elektrické auto na našom trhu (ak nerátame „okapotovanú“ motorku Twizy bez dverí). Budúcnosť ďalej pokračuje napríklad konceptom Dacia Bigster. Aktuálne predáva Dacia svoje vozidlá v 44 krajinách, od Európy až po Afriku. Úspech novodobej Dacie od roku 2004 je jednoznačný. Zatiaľ čo do roku 2004 predali od začiatku výroby v 1968 necelých 2,3 milióna vozidiel, tak túto métu prekonali v priebehu posledných 3 rokoch.
Zdroj: Dacia