Na jednotlivých stupienkoch informácií, ktoré sa viažu k novinke Scala, sa od začiatku objavuje niekoľko pojmov, ktoré majú novým spôsobom definovať kompaktnú triedu automobilov značky Škoda. Trochu ma to prekvapuje, to akoby Škoda v tejto triede doteraz nebola zastúpená alebo akoby výrazne zaostávala a dnes „Heuréka, Scala!“ Nuž, okolo nového auta treba robiť rozruch, tak to v Mladej Boleslavi nechcú zanedbať. Nový hatchback kombinuje emocionálny dizajn, vysokú funkčnosť a najmodernejšie možnosti konektivity, pričom do sériovo vyrábaného vozidla prvýkrát prenáša emocionálne dizajnový jazyk štúdie VISION RS. 

Štúdia VISION RS

Dizajn

Ako prvé vozidlo značky Škoda charakterizuje Škoda Scala svojím emotívnym a autentickým vzhľadom ďalší vývojový stupeň dizajnového jazyka značky Škoda a na piatych dverách bude prvý raz namiesto loga sebavedomý nápis Škoda. Až osemnásťpalcové kolesá z ľahkej zliatiny dodávajú vozidlu dynamický vzhľad. Jedinečné, predĺžené sklo piatych dverí, ktoré je súčasťou výbavového stupňa Style, dodáva vozidlu Škoda Scala vlastný štýl.

V ponuke má päť motorov s výkonmi od 66 kW (90 k) do 110 kW (150 k). Škoda Scala ponúka tiež vysokú úroveň aktívnej a pasívnej bezpečnosti, Bi-LED predné svetlomety a full LED zadné svetlá, dostatok miesta pre cestujúcich i batožinu a mnoho Simply Clever prvkov. Model Škoda Scala vstúpi na trh v prvej polovici roka 2019. Vozidlom Scala postúpila značka Škoda vo vývoji automobilov hneď o niekoľko priečok a vďaka najmodernejším možnostiam konektivity, hodnotnej výbave a kvalitným materiálom automobil skvele vystihuje súbor hodnôt značky Škoda, ktorý možno výstižne zhrnúť ako „smart understatement“. Škoda Scala tak chce osloviť aj mladších zákazníkov, ktorí sú stále online, je pre nich dôležitý dizajn a kladú dôraz na veľkorysý priestor, typický pre značku Škoda, najväčší batožinový priestor vo svojej triede a presvedčivý pomer ceny a úžitkovej hodnoty. Tak sa teda pozrime teraz na celú „Šcálu“ noviniek, ktorými chce nástupkyňa Rapida zaútočiť na stálice v kompaktnej triede a nebojí sa vyzvať ani jeho excelenciu Golf. 

Rozmerný interiér  (tiež plný emócií)

Veľkorysými rozmermi interiéru, typickými pre značku Škoda, sa vozidlo Škoda Scala blíži k modelu Škoda Octavia. Vďaka 2 649 mm dlhému rázvoru náprav priestor pred kolenami cestujúcich na zadných sedadlách dosahuje veľkorysých 73 mm. Šírka vo výške lakťov na zadných sedadlách dosahuje 1 425 mm. Priestor pre hlavu cestujúcich na zadných sedadlách je až 982 mm, čo predstavuje najlepšiu hodnotu vo svojej triede. Základný objem batožinového priestoru Škoda Scala dosahuje 467 l a ide tak o najväčší batožinový priestor vo svojej triede. Sklopením operadiel zadných sedadiel je možné objem batožinového priestoru rozšíriť až na 1 410 l. Prístrojová doska zaujme centrálnym, vysoko umiestneným displejom, výplne predných dverí dostali kvalitný mäkčený povrch so špecifickou úpravou, ktorá napodobňuje kryštalickú štruktúru. Príjemnú atmosféru interiéru dodáva ambientné osvetlenie, teplé odtiene farieb a kontrastné obšitie poťahov sedadiel. Čalúnenie sedadiel je na želanie z kvalitného mikrovlákna Suedia. O dodatočný komfort sa stará na želanie dodávané vyhrievanie čelného skla alebo vyhrievaný volant. 

Škoda Scala ponúka päť rôznych motorov

Všetky motory majú priame vstrekovanie, sú vybavené turbodúchadlom a, samozrejme, spĺňajú emisnú normu Euro 6d-TEMP. Pre model Scala bude Škoda ponúkať tri benzínové motory s objemom 1,0 l a 1,5 l a jeden naftový motor s objemom 1,6 l. V priebehu roka 2019 bude nasledovať motor 1,0 G-TEC na ekologický zemný plyn (CNG). Všetky motory sú vybavené rekuperáciou brzdnej energie a Start-Stop systémom. Vrcholnú motorizáciu vozidla Škoda Scala predstavuje motor 1,5 TSI s výkonom 110 kW (150 k) a maximálnym krútiacim momentom 250 Nm. Zvláštnosťou tohto motora je aktívne riadenie valcov (ACT), ktoré v prípade malej záťaže automaticky vypína obidva prostredné valce, čo vodič takmer nepostrehne, a tým znižuje spotrebu. Tento štvorvalcový motor je štandardne dodávaný s manuálnou šesťstupňovou prevodovkou, na želanie je ponúkaná tiež automatická sedemstupňová prevodovka DSG. Ostatné benzínové motory sú trojvalcové a majú objem 1,0 l. Základný motor 1,0 TSI s výkonom 70 kW (95 k) prenáša hnaciu silu cez manuálnu päťstupňovú prevodovku, na želanie je ponúkaná tiež automatická sedemstupňová prevodovka DSG. Všetky benzínové motory sú vybavené filtrom pevných častíc.

Štvorvalcový naftový motor 1,6 TDI má výkon 85 kW (115 k) a ponúka krútiaci moment 250 Nm. Vďaka štandardne dodávanému systému SCR so vstrekovaním AdBlue a filtrom pevných častíc spĺňa tento motor emisnú normu Euro 6d-TEMP. Úsporný vznetový motor je štandardne dodávaný s manuálnou šesťstupňovou prevodovkou. Na želanie je k dispozícii automatická sedemstupňová prevodovka DSG. Objem palivovej nádrže u týchto troch benzínových motorov a u motorov TDI má 50 l. Najekologickejším variantom vozidla Škoda Scala je motor 1,0 G-TEC s výkonom 66 kW (90 k), ktorý bude nasledovať v priebehu roka 2019.

Úprava platformy MQB pre vozidlo Škoda Scala

Vďaka veľkému počtu kusov modelov postavených na platforme MQB je možné ponúknuť inovatívne asistenčné systémy a systémy zvyšujúce bezpečnosť ako napríklad adaptívny tempomat (ACC) alebo proaktívnu ochranu cestujúcich Crew Protect Assist nielen vo vyššej triede, ale aj v menších modeloch. Modulárna platforma MQB pomáha tiež optimalizovať odpor vzduchu. Vozidlo Škoda Scala ponúka veľmi dobrý súčiniteľ odporu vzduchu Cx od 0,29. Rovnako ako ostatné modely značky Škoda postavené na modulárnej platforme MQB používa aj nové vozidlo Scala plastové kryty podvozku pre lepšie prúdenie vzduchu. Okrem toho disponuje plochami, ktoré usmerňujú prúd vzduchu na novo vyvinutých aerodynamických kolesách z ľahkej zliatiny. 

Svetlá funkčného dizajnu

Škoda Scala má v štandardnej výbave LED svetlomety a LED zadné skupinové svetlá. Predný Bi-LED a zadný full LED variant týchto svetiel s dynamickými zadnými smerovými svetlami, ktoré Scala ponúka ako prvý model značky Škoda, je súčasťou výbavového stupňa Style. Nízke predné svetlomety majú šípovitý tvar, ostro rezané zadné svetlá majú v spojení s hmlovými svetlami typický tvar písmena C. 

Scala má ako prvý model značky Škoda na želanie dodávané dynamické zadné smerové svetlá. Smerové svetlá tvoria jednotlivé LED diódy. Po aktivácii smerovky sa jednotlivé diódy rozsvietia po sebe smerom od vnútornej strany po vonkajšiu. Dynamické smerová svetlá sú veľmi dobre viditeľné aj pri zlom počasí, čo výrazne prispieva k väčšej bezpečnosti na cestách.

Infotainment

Virtuálny kokpit, ktorý je dostupný na želanie, má displej s veľkosťou 10,25 palca. Ide o najväčší displej v triede kompaktných vozidiel. Displeje infotainment systému tretej generácie na báze radu MIB majú uhlopriečku od 6,5 do 9,2 palca. Dotyková obrazovka je komfortne  umiestnená tak vysoko, aby bola dobre viditeľná pre vodiča aj spolujazdca. Sound System Škoda, ktorý je dostupný na želanie, ponúka subwoofer a desať reproduktorov. Vďaka mnohým novým mobilným online službám Škoda Connect môžu cestujúci pomocou mobilného telefónu zamknúť a odomknúť vozidlo alebo „vzduchom“ aktualizovať softvér infotainment systému, prípadne mapy navigácie. Vďaka zabudovanej eSIM karte s pripojením LTE je vozidlo Škoda Scala vždy online.

Na želanie športový podvozok s výberom dvoch nastavení podvozka

Už štandardne dodávaný podvozok dodáva novému vozidlu Škoda Scala veľmi isté a dynamické jazdné vlastnosti. Ešte viac možností individualizácie a športového charakteru umožňuje nový, na želanie dostupný systém Sport Chassis Control. Podvozok, ktorý je o 15 mm nižší, ponúka okrem režimu Normal tiež režim Sport s tuhšou charakteristikou tlmičov, ktoré sú elektronicky ovládané ventilom. To umožňuje športovejšiu jazdu a intenzívnejší kontakt s cestou. Vodič môže prepínať obe nastavenia v menu voľby jazdného režimu Driving Mode Select, ktoré je dodávané spoločne so systémom Sport Chassis Control. Voľba jazdného režimu Driving Mode Select tiež ovplyvňuje reakciu volantu, motora a prevodovky a umožňuje prepínanie štyroch režimov Normal, Sport, Eco a Individual.

Asistenčné systémy

Mnoho asistenčných systémov vozidiel Škoda Scala bolo doteraz známych len v automobiloch vyšších tried. Asistent zmeny jazdného pruhu (Side Assist), dostupný na želanie, upozorňuje na vozidlá až do vzdialenosti 70 m, čo je až o 50 m ďalej ako asistent sledovania mŕtveho uhlu (Blind Spot Detect). Súčasťou asistenta zmeny jazdného pruhu (Side Assist) je aj asistent vyparkovania (Rear Traffic Alert), ktorý pri cúvaní z parkovacieho miesta upozorňuje na objekty, ktoré sa nachádzajú za vozidlom. Na želanie je ponúkaný tiež adaptívny tempomat (ACC), ktorý je aktívny do rýchlosti 210 km/h, automaticky rýchlosť podľa vozidla idúceho vpredu a pokiaľ je vozidlo vybavené automatickou prevodovkou DSG, tak vozidlo dokonca zastaví. Do troch sekúnd zaistí tiež automatický rozjazd vozidla. Užitočným pomocníkom pri parkovaní je na želanie dostupná zadná parkovacia kamera a rovnako na želanie dostupný parkovací asistent Park Assist, ktorý vozidlo Škoda Scala automaticky zaparkuje do pozdĺžnych alebo priečnych parkovacích miest a tiež z nich dokáže vyjsť. Parkovací asistent je už vybavený aj asistentom pre manévrovanie (Manouvre Assist). Pokiaľ senzory pri parkovaní zaregistrujú nebezpečnú prekážku, ktorá sa nachádza pred alebo za vozidlom, automaticky vozidlo zabrzdí. Na želanie dostupný asistent diaľkových svetiel (Auto Light Assist) automaticky stlmí diaľkové svetlá, pokiaľ kamery zaregistrujú blížiace sa vozidlá alebo automobily nachádzajúce sa pred vozidlom. Asistent sledovania jazdného pruhu (Lane Assist) a Front Assist vrátane funkcie núdzovej brzdy sú súčasťou štandardnej výbavy.

Posádka obložená vankúšmi

Medzi deväť ponúkaných airbagov patrí aj kolenný airbag vodiča a prvýkrát v triede kompaktných vozidiel sú na želanie dodávané zadné bočné airbagy. V prípade hroziacej nehody uzavrie proaktívna ochrana cestujúcich Crew Protect Assist, ktorá je dostupná na želanie, automaticky v predstihu okna a predopne bezpečnostné pásy na predných sedadlách.

Simply Clever riešenia – niektoré fakt veselé 

 
Škoda Scala ponúka mnoho Simply Clever prvkov, napríklad elektricky ovládané piate dvere s funkciou Tip-To-Close, ktoré sú ponúkané v tejto triede prvýkrát, alebo mechanicky sklopné a elektricky odistiteľné ťažné zariadenie, ktoré sa vyklopí po stlačení tlačidla v batožinovom priestore. Vybral som pár:
 
Integrovaný lievik v uzávere nádržky ostrekovačov čelného skla;
Škrabka na ľad vo veku palivovej nádrže s mierkou na kontrolné meranie hĺbky dezénu pneumatík;
Dva USB konektory vpredu a vzadu;
Držiak parkovacích lístkov na vnútornej strane A stĺpika na strane vodiča;
Schránka na dáždnik vo dverách vodiča (spolu s dáždnikom);
Držiak reflexnej vesty vo všetkých dverách;
Odpadkový kôš vo výplni dverí.

text a foto: Škoda