Takto sa môžu autá zo slovenských predajní odviezť za naše hranice k iným dílerom.
Jednotliví predajcovia sú odmeňovaní podľa toho, aký majú podiel na regionálnom trhu. Každá automobilka má vlastné pravidlá, no čím vyšší podiel predajca má, tým viac si ho daná firma cení a teda získa vyššie benefity. Aj keď sa to mnohým určite nezdá, na Slovensku máme v porovnaní napríklad s Nemeckom lacnejšie autá. Cenovka našich automobilov je často aj o 1500 až 2000 eur nižšia (neplatí to však samozrejme úplne vo všetkých prípadoch). V niektorých krajinách majú vyššie daňové zaťaženie a import zo Slovenska sa preto oplatí ešte viac.
Čo s tým majú naši predajcovia? Využívajú šikovne naskytnutú možnosť, alebo jednoducho podvádzajú? Podľa dostupných informácií veľa áut určených pre slovenský trh skončí naložených na kamióne, ktorý ich odvezie do cudzej krajiny. Slovenský predajca si výrazne zlepší podiel v danom regióne. Zahraničný predajca získa lacnejšie autá, ktoré môže následne predávať. Ak sa reexportované vozidlo predá aj v zahraničí, dostane sa do štatistík predaných vozidiel dvakrát. A teda, štatistika je skreslená. Ťažko však povedať, do akej miery. Väčším problémom je zavádzanie zákazníkov, ktorí si myslia, že značka auta, ktorú si chcú kúpiť je populárnejšia, ako to v skutočnosti je.
Reexport umelo zvyšuje predaje, skresľuje štatistiky a zavádza zákazníkov. Na druhej strane nejde o protizákonnú činnosť.
Všetky predaje slovenských automobilov nemusia skončiť týmto spôsobom.
Hospodárske noviny od svojho anonymného zdroja zistili, že naši díleri dokážu na jednom takto predanom vozidle zarobiť od 600 do 800 eur.
V tomto prípade, ktorý je ťažké nazvať problémom, nedokáže zasiahnuť ani Zväz automobilového priemyslu SR. V podstate ani nemá dôvod. Nie je možné, aby slovenskí predajcovia mali zakázané predávať autá do iných krajín. Zmeniť to môže jedine trh, ceny alebo harmonizácia cien. To by však pravdepodobne znamenalo vyššie ceny v našich predajniach.
Zdroj: hnonline.sk
Prečítajte si aj: Maserati sa darí, predaje idú hore