Mal to byť hon na veľké a ťažké SUV, nakoniec je z toho všeobecný triedny boj proti majiteľom väčších osobných automobilov. „Geniálne“ je, že ho nakoniec vyhrali len tri percentá obyvateľov Paríža, ktorí vyrazili počas uplynulého víkendu k hlasovacím urnám.
Paríž má v tejto chvíli 1,3 milióna oprávnených vodičov. K referendu ich však dorazilo len asi 78 tisíc, teda 5,7 percenta. Z tohto počtu ich pre zvýšenie hodinového tarifu za parkovanie v centre z 6 na 18 eur hlasovalo necelých 55 percent. Inak povedané, asi 3,1 percenta. Referendum bolo nastavené tak, že výsledok je platný. Len dodávame, že platby vo zvyšných častiach mesta stúpnu na 12 eur za hodinu. A koho sa zvýšenie poplatkov týka?
Rozhoduje hmotnosť a pohon, nie tvar karosérie
Trojnásobné ceny pôvodne cielili na majiteľov SUV, lenže autori referenda neboli schopní dohodnúť sa na presnej definícii. Mohol to byť malý Renault Captur i veľké Audi Q7. Preto budú nakoniec platiť všetci s „ťažkým autom“, ak jeho pohotovostná hmotnosť prekračuje 1600 kg. To znamená, že zvýšenie poplatku sa nebude týkať vodiča Škody Karoq, ale vlastník napríklad Volkswagenu Passat trojnásobok zaplatí.
Úľavy pre autá s hybridným pohonom neexistujú, naopak pre elektromobily je hranica posunutá na 2 tony.
Časť Parížanov je spokojná
Tvrdia, že veľké autá majú vyššiu spotrebu, zaberajú viac miesta, náročnejšia a drahšia je aj ich výroba. Mnohí ale nesúhlasia. Ozývajú sa vodiči s rodinami, respektíve s väčším počtom detí, ktorí väčší automobil jednoducho potrebujú. A oponujú napríklad tým, že parížske metro nie je bezbariérové, takže cestovanie s kočíkom je pre nich nepredstaviteľné.
Len pripomíname, že parížska radnica vlani zrušila zdieľané kolobežky, zakázala do centra vjazd so staršími naftovými motormi. Do roku 2030 chcú z mesta vyhnať úplne všetky autá so spaľovacími motormi.
zdroj: France24