58.00
Diesel neumiera prirodzenou smrťou. Chcú ho zavraždiť.
Ako výrobcovia zničili diesel a kedy mu zazvoní umieračik?
Diesel bol kedysi symbolom spoľahlivosti, úspornosti a dlhej životnosti. Dnes je to technológia na odstrel, ktorú výrobcovia zámerne zničili v mene emisií a politiky. Pozrieme sa, ako to urobili a ako by mohol vyzerať ultimátny moderný diesel, keby ho automobilky chceli zachovať.
---
Ako výrobcovia zničili diesel?
1️⃣ EGR – Smrť účinnosti a spoľahlivosti
Recirkulácia výfukových plynov (EGR) mala znížiť NOx, ale v skutočnosti znižila teplotu spaľovania, čo viedlo k horšiemu spaľovaniu a vzniku viac sadzí.
Viac sadzí = upchávanie DPF, vyššia spotreba, častejšie regenerácie.
Viac sadzí = rýchlejšie zanášanie sania a EGR ventilu, čo znamená drahé opravy.
2️⃣ DPF – Úžasný nápad, ale výrobcovia ho implementovali zle
Filter pevných častíc (DPF) je nutný na zachytávanie PM, ale má zásadný problém:
Potrebuje dosiahnuť 600 °C, aby správne fungoval.
V meste sa DPF nedostane na túto teplotu → upcháva sa → núdzový režim → servis.
Namiesto toho, aby výrobcovia pridali aktívny ohrev, radšej nechali zákazníkov trpieť.
Bez častého jazdenia po diaľnici alebo aktívnej regenerácie je DPF skôr prekliatie než výhoda.
3️⃣ Podtáčanie – Ako zabiť motor v mene emisií
Aby autá prešli laboratórnymi testami spotreby a CO₂, výrobcovia naprogramovali motory a prevodovky tak, aby držali čo najnižšie otáčky.
Nižšie otáčky = horšia atomizácia paliva = viac sadzí.
Nesprávne spaľovanie = viac nespálených HC a CO.
Podtáčanie ničí dvojhmotový zotrvačník a núti motor častejšie regenerovať DPF.
Keď motor beží pod 1200 ot./min, je to preň škodlivé.
4️⃣ DSG a automaty – Najhoršie, čo sa dieselu mohlo stať
Moderné automaty podtáčajú motor ešte viac než manuály. Výrobcovia nastavili logiku radenia na čo najnižšie otáčky, aby autá vyzerali úspornejšie v testoch.
Mesto, studený štart, DPF nie je zahriaty → problém.
Krátke trasy → motor sa nikdy nezohreje → DPF sa upchá.
Zlé spaľovanie = viac HC, CO a sadzí.
5️⃣ Politika a Euro 7 – Konečný úder dieselu
Euro 6 už spravilo diesel čistejším ako benzín, ale namiesto podpory lepších technológií prišla Euro 7 s nerealistickými limitmi pre NOx a PM.
Katalyzátory, DPF a SCR už dnes zachytávajú skoro všetko.
Ale politici rozhodli, že diesel skončí, nech je akokoľvek čistý.
Euro 7 by zdvihlo cenu dieselov o 5000 € a viac, čím by sa stali nepredajné.
A tak výrobcovia radšej presadzujú elektrifikáciu, lebo tam majú vyššie marže.
---
Ultimátny moderný diesel: 3000 barov, 23:1 kompresia, 48V MHEV, DOC, DPF, TripleSCR a elektricky asistované turbo
Ak by výrobcovia chceli diesel zachovať a nie ho úmyselne pochovať, mohol by vyzerať takto:
Vstrekovací tlak 3000 barov → Dokonalé rozprašovanie paliva, menej sadzí, lepšie spaľovanie.
Kompresný pomer 23:1 → Vyššia teplota spaľovania = menej nespálených HC a CO.
48V Mild Hybrid System (MHEV) →
Elektrický ohrev výfukových plynov → SCR a DPF fungujú hneď po studenom štarte.
Podpora pri akcelerácii → Menej podtáčania, lepšia odozva motora.
Dodatočná energia pre regeneráciu DPF → Menej nútených regenerácií.
Elektricky asistované turbodúchadlo →
Eliminuje turbo lag → rýchlejší nástup výkonu, lepšia odozva.
Zlepšuje spaľovanie aj pri nízkych otáčkach → menej sadzí, čistejší výfuk.
Udržiava optimálny tlak v sacom potrubí pri prechodoch medzi záťažou → eliminuje výkyvy v AFR.
DOC (Diesel Oxidation Catalyst) → Rýchla oxidácia HC a CO.
DPF (Diesel Particulate Filter) s aktívnym ohrevom → Efektívne zachytávanie PM, eliminácia upchávania.
TripleSCR (3-stupňová redukcia NOx s AdBlue) → Absolútne čistý výfuk.
Hydraulicky ovládané valvetrain → Variabilné časovanie ventilov na optimalizáciu spaľovania pri rôznych podmienkach.
Takýto motor by bol čistejší ako benzín, úspornejší ako hybrid a vydržal by 500 000 km.
Akurát by sa ho politici báli, lebo by ohrozil elektrifikáciu.
---
Kedy bude mať diesel pohreb?
⏳ 2025 – Posledná vlna dieselových motorov pred Euro 7.
⏳ 2030 – Diesel zmizne z osobných áut, ostane len v SUV a dodávkach.
⏳ 2035 – Zákaz spaľovacích motorov v EÚ = diesel definitívne končí v osobných autách.
V nákladných autách, traktoroch a lodiach diesel prežije, lebo tam žiadna elektromobilita nemá šancu.
Ale v osobných autách mu politici kopú hrob – nie preto, že by bol špinavý, ale preto, že nepasuje do ich agendy.
Jazdím na: Škoda Octavia 3 1.6 TDI
Odpovedať