V niektorých motoroch PSA (Peugeot, Citroën a DS Automobiles) sa na podporu tohto regeneračného procesu používa špeciálna prísada známa ako kvapalina na regeneráciu DPF alebo Eolys. Porozumieť tomu, ako táto kvapalina funguje, kedy ju treba vymeniť a ako správne servisovať vozidlá vybavené týmto systémom, je kľúčové pre profesionálnych mechanikov. Obzvlášť dôležité je to preto, že motory PSA sa nachádzajú v rôznych modeloch naprieč viacerými značkami áut.

Čo je kvapalina na regeneráciu DPF (Eolys)?

Eolys je chemikália - palivový katalyzátor, ktorý znižuje teplotu potrebnú na spálenie sadzí v DPF, čím umožňuje efektívnu regeneráciu aj počas bežnej jazdy. Bez Eolys by DPF vyžadoval, aby teplota výfukových plynov dosiahla úroveň, ktorá sa zvyčajne dosahuje len pri jazde vysokou rýchlosťou na dlhé vzdialenosti.  Pre mnohé vozidlá, najmä tie, ktoré sa využívajú na krátke trasy v meste, by bolo takmer nemožné takéto teploty pravidelne dosahovať, čo by viedlo k zablokovaniu DPF. Eolys tento problém rieši tým, že znižuje požadovanú teplotu na približne 450 °C (na rozdiel od 600 °C a viac bez tejto prísady).

Ako funguje Eolys?

Kvapalina Eolys je pri každom tankovaní riadiacou jednotkou dávkovaná do palivového systému. Po spálení paliva v motore prejde prísada spaľovacím procesom a spolu s výfukovými plynmi sa dostane do DPF. Tam pôsobí ako palivový katalyzátor, ktorý znižuje teplotu potrebnú na spálenie sadzí.
 
V motoroch PSA je Eolys uložený v samostatnej nádrži alebo vaku, oddelenej od hlavnej palivovej nádrže. V závislosti od modelu sa tento zásobník zvyčajne nachádza v blízkosti palivovej nádrže alebo pod vozidlom. Množstvo vstrekovanej kvapaliny je monitorované a riadené riadiacou jednotka motora (ECU), ktorá zabezpečuje, aby bola pri každom tankovaní pridaná správna dávka.
Motory PSA a Eolys: Základné informácie
 
Motory skupiny PSA, ktoré využívajú Eolys, sa nachádzajú v mnohých značkách a modeloch áut, nielen vo vozidlách Peugeot a Citroën. Populárne modely značiek ako Ford, Volvo, Mini a Mazda tiež používajú naftové pohonné jednotky PSA s týmto systém.
 
Medzi bežné modely vybavené motormi PSA a systémami Eolys patria napr: 
- Peugeot 3008, 208, 508 
- Citroën C4 Picasso, C5, Berlingo 
- Ford Focus, Fiesta (diesel) 
- Volvo S40, V50 (diesel) 
- Mini Cooper D 
- Mazda 3 (diesel) 
 
Tieto vozidlá sa spoliehajú na efektívne fungovanie DPF, a preto je správna údržba systému Eolys kľúčová na predchádzanie nákladným opravám v dôsledku zablokovania DPF. 

Kľúčové aspekty údržby pre automechanikov
1. Hladina kvapaliny Eolys

Kvapalina Eolys sa postupne spotrebúva s každým tankovaním vozidla. Väčšina vozidiel s týmto systémom má zásobník, ktorý obsahuje dostatok kvapaliny na približne 80 000 až 120 000 kilometrov. Je dôležité kontrolovať hladinu kvapaliny Eolys počas plánovaných servisných prehliadok, najmä keď sa vozidlo blíži k týmto hodnotám najazdených kilometrov.
 
Väčšina moderných vozidiel založených na systéme PSA upozorní vodiča na nízku hladinu kvapaliny Eolys prostredníctvom výstražnej kontrolky na prístrojovej doske. Napriek tomu je vždy dobré skontrolovať hladinu počas bežných servisných prehliadok, aby sa predišlo možným problémom medzi servisnými intervalmi. 

2. Doplnenie a odvzdušnenie systému

Keď sa hladina kvapaliny Eolys nízka, je potrebné ju doplniť. Doplnenie kvapaliny nie je také jednoduché ako doplnenie iných kvapalín, napríklad motorového oleja alebo chladiacej kvapaliny. Vyžaduje si špeciálnu súpravu na dopĺňanie a zvyčajne prístup k spodnej časti vozidla. Okrem toho je po doplnení kvapaliny potrebné použiť diagnostické zariadenie na resetovanie riadiacej jednotky motora (ECU) a informovanie systému, že kvapalina bola doplnená. Ak sa toto neurobí, ECU nerozpozná novú kvapalinu, čo môže viesť k problémom s regeneráciou alebo dokonca k falošným výstrahám DPF. Pozrite si inštruktážne video spoločnosti JLM o tom, ako doplniť regeneračnú kvapalinu pre filtre FAP nižšie. 

V prípade mnohých moderných motorov PSA tento proces zahŕňa pripojenie diagnostického nástroja špecifického pre výrobcu (ako je PSA Diagbox alebo iné kompatibilné nástroje) na resetovanie systému aditív. 

3. Bežné problémy s Eolys

- Zablokované DPF: jedným z najčastejších problémov, s ktorými sa mechanici stretávajú pri vozidlách používajúcich Eolys, je zablokovaný DPF filter, často spôsobený tým, že vodič ignoruje varovné signály alebo vozidlo nepoužíva na dostatočne dlhé vzdialenosti, ktoré by umožnili správnu regeneráciu. Ak je DPF upchaté, regenerácia môže byť nemožná,  čo vedie k potrebe vyčistenia alebo výmeny DPF. 
 
- Porucha zásobníka s aditívom: v niektorých prípadoch sa môžu mechanici stretnúť s problémami priamo so zásobníkom Eolys. Netesnosti alebo poruchy snímačov môžu spôsobiť, že systém nesprávne detekuje nízku hladinu kvapaliny alebo nezvládne vstrekovanie aditíva. Ak vozidlo vykazuje chyby súvisiace so systémom Eolys, vždy skontrolujte, či v systéme nie sú netesnosti alebo poruchy hardvéru. 
 
- Problémy s resetovaním ECU: ako už bolo spomenuté, po doplnení nádrže Eolys je kľúčové resetovať ECU po doplnení nádrže Eolys. Ak to neurobíte, môže to mať za následok pretrvávajúce výstražné kontrolky alebo nesprávnu regeneráciu DPF, čo spôsobí problémy s výkonom. Uistite sa, že máte prístup k správnym diagnostickým nástrojom a dodržujte správne postupy resetovania. 

Osvedčené postupy pre mechanikov

1. Používajte správnu kvapalinu: používajte špecifickú kvapalinu Eolys odporúčanú pre dané vozidlo. Existujú rôzne zloženia kvapaliny Eolys (napríklad Eolys Powerflex alebo Eolys DPX 42), ktoré sú určené pre rôzne generácie motorov PSA. Použitie nesprávnej kvapaliny môže narušiť funkciu DPF a poškodiť systém. Buďte opatrní pri veľmi lacných kvapalinách na regeneráciu, tieto kvapaliny nemajú žiadne alebo majú veľmi málo účinných zložiek, čo časom poškodí čerpadlo kvapaliny a nakoniec aj samotný filter pevných častíc. Spoločnosť JLM vyvinula špeciálnu alternatívu originálnych náplní pre trh s náhradnými dielmi JLM DPF Refill Fluid - náplň pre DPF. Pozrite si informačné video o tomto produkte 

2. Vykonajte cyklus regenerácie: ak vozidlo vykazuje príznaky zablokovania DPF, urobte dlhú jazdu na diaľnici. Ideálne pridajte do paliva aditívum JLM, ktoré pomôže vozidlu vykonať úplný a efektívny proces regenerácie. Pozrite si toto video:

Prípadne zvážte manuálne spustenie regeneračného cyklu DPF pomocou diagnostického zariadenia. To môže pomôcť spáliť prebytočné sadze a obnoviť účinnosť filtra, najmä ak bolo vozidlo používané na krátke vzdialenosti, kde neprebehla normálna regenerácia.

3. Vzdelávajte svojich zákazníkov: uistite sa, že vaši zákazníci chápu dôležitosť, aby občas jazdili so svojím vozidlom aj na dlhšie trasy, aby umožnili správnu regeneráciu DPF. Táto rada je obzvlášť dôležitá pre vodičov, ktorí jazdia na krátke trasy a nikdy nebudú mať svoje vozidlo v dostatočnej rýchlosti na diaľnici, aby umožnili úplnú regeneráciu bez pomoci kvapaliny Eolys.

Pre automechanikov, ktorí sa venujú motorom skupiny PSA je pochopenie úlohy a údržby kvapaliny na regeneráciu DPF (Eolys) nevyhnutné. Pravidelný monitoring, včasné doplnenie a správne diagnostické postupy môžu pomôcť udržať systém v efektívnej prevádzke, čím sa zabráni nákladnej výmene DPF a zabezpečí sa súlad s modernými emisnými normami. Oboznámenie sa s motormi PSA, ktoré používajú túto technológiu, ako aj s bežnými problémami a osvedčenými postupmi s ňou spojenými z vás urobí efektívnejšieho a profesionálnejšieho mechanika v súčasnom automobilovom prostredí.