Registračný popatok má v zmenenej výške vstúpiť do platnosti od apríla 2023. Výrazne znevýhodní staršie autá a naopak dá prednosť tým novším vďaka zavedeniu ekologického koeficientu. Téme sme sa detailejnejšie venovali v samostatnom článku.
Nový spôsob výpočtu tejto dane si rýchlo našiel aj odporcov v radoch advokátov. Problémom je, že k tak dôležitej zmene neprebehla poctivá diskusia a riadny legislatívny proces. Naopak, bola súčasťou rokovania k zákonu o dani z osobitnej stavby – poslanci chceli zaviesť dodatočnú daň pre Eustream v súvislosti s prepravou plynu.
Plyn, autá aj telka
Aj keď sú pozmeňujúce i doplňujúce zákony bežnou zákonnou praxou, vždy si majú udržať súvis s pôvodným zákonom. „Otázka za sto bodov teraz je, ako súvisia poplatky týkajúce sa registrácie a prepisu motorových vozidiel so zdanením plynovodov či zrušením koncesionárskych poplatkov (tie boli taktiež súčasťou rovnakého balíka zmien, pozn. red.),“ pýta sa advokát Jakub Berthoty s tým, že „ak chcú poslanci zásadne meniť spoločenské pravidlá, ktoré sa dotknú každého občana, musí k tomu prebehnúť riadny legislatívny proces“.
Advokát zdôraznil, že podľa jeho názoru by prezidentka zákon nemala vôbec podpísať. Písomnú výzvu pritom adresoval aj priamo úradu prezidentky Zuzany Čaputovej. Tá sa k zákonu najnovšie už aj stihla vyjadriť – zákon o dani z osobitnej stavby vracia do parlamentu, píše SITA.
Nové registračné poplatky však prezidentke neprekážajú. „Vo svojom vete nerozporujem a nespochybňujem ostatné články schváleného zákona a s nimi spojené rozhodnutie zákonodarcu meniť a upravovať v zákone uvedené oblasti právnej úpravy,“ dodala prezidentka.
Na tému upozornila agentúra SITA.
Zdroj: SITA
Foto: cz.depositphotos.com